• Gatespace/

Report this content

Gatespace lanserar system för distribution och hantering av nätbaserade bredbandstjänster Göteborg, 15 maj, 2002 Gatespace e-Services system är den första kommersiella produkten som erbjuder ett komplett och skalbart system för operatörer och tjänsteleverantörer på väg in i marknaden för nätbaserade bredbandstjänster. Gatespace är en ledande leverantör av nätbaserade tjänstesystem för bredbandsoperatörer och utvecklare av telematiksystem. Företaget lanserar nu sitt e-Services system 1.3. Tidigare i år förvärvade Gatespace Ericssons e-Services verksamhet, och dess produkter är nu fullt integrerade med Gatespace befintliga nätbaserade lösningar för bredband och telematik. Gatespace erbjuder nu ett fullständigt e-Services system, avsett för fältförsök eller för utrullning inom bredbandsmarknaden för bostäder och företag. Bland Gatespace tjänster (s.k. e-Services) för bostäder finns tjänster för hemnätverk och brandväggar, distribution av musik i MP3 format samt fjärrstyrning och kontroll av utrustning i bostaden och för företag finns en integrerad VPN och brandväggstjänst ämnad för anställda som arbetar på distans. Staffan Truvé, VD på Gatespace, säger "Operatörer letar efter möjligheter att öka genomslagskraften för sina bredbandstjänster och samtidigt sänka systemets drifts- och underhållskostnader, och vår lösning ger operatörerna en möjlighet att kombinera dessa båda önskemål. Genom att erbjuda en hemnätverks- och brandväggstjänst, eller en VPN- och brandväggstjänst, kan deras produkt särskilja sig från andra bredbandsleverantörers. Samtidigt kan operatörerna genom att fjärrstyra och fjärrövervaka tjänsterna minimera behovet av underhåll på plats och på så sätt minska de övergripande administrativa kostnaderna." Gatespace e-Services system 1.3 möjliggör styrning, övervakning, distribution och konfiguration av e-Services (med eller utan OSGi) inom bredbands- och telematikmarknaderna. Systemet innehåller ett komplett e- Services center, e-Services som är speciellt framtagna för hem, företag eller fordon, samt inbäddad mjuk- och hårdvara för klienten. e-Services centret är e-Services-systemets drift- och underhållssystem och kan placeras var som helst i nätet. e-Services centret utför livscykelhantering, inklusive distribution, uppgradering och konfiguration av mjukvara och tjänster. Följande funktionalitet finns i e-Services centret: · Livscykelhantering av maskinnära tjänster - operativsystem, JVM:er, OSGi-ramverk, brandväggar, VPN:er. · Uppdatering av gateways och annan utrustning hos kunden - OSGi och andra tjänster. · Övervakning gateways och annan utrustning hos kunden - fjärrdiagnos och fjärrkonfiguration. · Registrering av nya abonnenter och gateways eller annan utrustning hos kunden. · Funktioner för orderingång, orderhantering och tjänstedistribution. · Ett portalgränssnitt för systemadministratören och kundsupport- personalen. · Ett portalgränssnitt för konsumenten. · Systemet är öppet och har fullt stöd för att fungera ihop med existerande OSS-system, Java Enterprise Edition J2EE, CRM:er, billingsystem, databaser and nätverkshanteringssystem. e-Services systemet börjar levereras i juni 2002 och skall visas på Connections 2002 i Dallas, Texas, USA. Besök www.connectionsconference.com för mer information. Om Gatespace Gatespace är en ledande leverantör av nätbaserade tjänstesystem för att styra, övervaka, distribuera och konfigurera e-Services (med eller utan OSGi) inom bredbands- och telematikmarknaderna. Gatespace kompletta e- Services system gör det möjligt för tjänsteleverantörer och operatörer inom bredbands- och telematikmarknaderna att länka samman företag med ytterkanten av Internet. Ericsson, Morgan Stanley Dean Witter, Fuqua Venture Partners, European Equity Partners, Pythagoras Participations, T-bolaget, Bure Equity och CR&T investerar i Gatespace. Gatespace huvudkontor ligger i Göteborg och företagets USA-kontor finns i Palo Alto, Kalifornien, USA. Om OSGi Open Services Gateway Initiative (OSGi), etablerat 1999, är en oberoende, icke-vinstdrivande industrigruppering som arbetar med att ta fram öppna programvaruspecifikationer för distribution av nätverksbaserade tjänster. OSGi arbetar också för att öka efterfrågan på produkter och tjänster baserade på denna standard genom att sponsra program för utbildning av slutanvändare och övriga aktörer på marknaden. OSGi är en global tvärindustriell organisation med fler än 60 medlemmar. Medlemskap är öppet för alla intresserade, exempelvis ISP:er, nätverksoperatörer, OEM-leverantörer, mjukvaruutvecklare, konsumenter, akademiska och samhälleliga institutioner, etc. Mer information om OSGi finns på http://www.osgi.org. För ytterligare information, var god kontakta: Staffan Truvé, VD, Gatespace +46 (0) 70 593 38 85, truve@gatespace.com Rebecca Ehlinger-Janzon, Product Manager, Gatespace +46 (0) 70 606 69 29, rebecca.janzon@gatespace.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/14/20020514BIT00780/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/14/20020514BIT00780/wkr0002.pdf