GE REAL ESTATE BEFORDRAR MARK HUTCHINSON TILL CHEF FÖR DEN NYA AFFÄRSENHETEN GE REAL ESTATE INTERNATIONAL

Norwalk, Connecticut, 7 augusti 2008. – GE Real Estate, en ledande global aktör inom finansiering av kommersiella fastigheter, meddelar idag att Mark Hutchinson har befordrats till chef för den nyinrättade affärsenheten GE Real Estate International som omfattar verksamhet i Europa och Asien.

Mark Hutchinson har bred erfarenhet av internationellt ledarskap och är sedan 2005 chef för GE Real Estate Asia-Pacific. Under perioden 2002–2005 var han chef för GE:s kapitalmarknadsteam och medverkade då i flera omfattande transaktioner i Nordamerika, Europa och länderna runt Stilla havet. Han har bland annat byggt upp ett paneuropeiskt kapitalmarknadsteam och lett finansieringen av viktiga energirelaterade byggprojekt i Kina och Indonesien. Mark Hutchinson började på GE Capital 1994.

– Marks gedigna kunskap och erfarenhet av att skapa nya team och leda utvecklingsprojekt runt om i världen kommer att bli en ovärderlig tillgång nu när vi vässar våra olika internationella verksamheter. I och med att vi skapar ett nytt internationellt team med samma ansvar som andra enheter kommer vi att bli effektivare och tydligare på en marknad som präglas av dynamik och attraktiva tillväxtmöjligheter, säger Ron Pressman, VD för GE Real Estate.

Mark Hutchinson och hans team ska ansvara för nya förvärv med olika finansieringslösningar, fastighetsförvaltning och för verksamhetens resultat.

Bland de förändringar som kommer att ske ingår en ny internationell organisation för lån, Debt Center of Excellence som ska arbeta med att identifiera och förvalta skuldportföljer och informera om goda arbetsmetoder till övriga delar av företaget.

– Vi kommer att utnyttja den förträffliga Center of Excellence-organisationen som redan finns i både Europa och Asien. Den ska stötta vårt förstklassiga team inom GE Real Estate International. Dessa förändringar är också ett viktigt led i vårt arbete med att inrätta en organisation för investeringsförvaltning, samtidigt som vi skapar en stor och mer lönsam låneplattform, säger Ron Pressman.