GE REAL ESTATE FÖRVÄRVAR EUROPEISKA KOMMERSIELLA FASTIGHETSLÅN TILL ETT VÄRDE AV 1,3 MILJARDER EUR

London, 23 april 2008. GE Real Estate meddelar idag att företaget har förvärvat en portfölj av bottenlån från en kommersiell fastighetslåneportfölj från Capmark Europe till ett värde av 1,272 miljarder EUR.

Portföljen består av 39 säkrade lån till högkvalificerade låntagare, med en attraktiv belåning i en rad olika tillgångar runt om i Europa, de flesta i Tyskland.
Det här förvärvet är en fortsättning på GE:s skuldförvärv i november 2007, där man förvärvade en kommersiell fastighetslåneportfölj från Bradford & Bingley PLC värd 2 miljarder GBP. Transaktionen gör det möjligt för GE Real Estate att använda sin gedigna kompetens inom förvaltning av stora låneportföljer och backas upp av bolagets starka balansräkning med kreditbetyg AAA.
I en kommentar till förvärvet säger Michael Rowan, Managing Director, GE Real Estate UK:
– Tack vare GE:s balansräkning med AAA-rating samt lokal och global kompetens har vi kunnat genom-föra den här viktiga transaktionen och investerat på marknaden under en instabil period. Det här är vår andra stora skuldtransaktion under det senaste halvåret. Priset var attraktivt med tanke på den höga kvaliteten på bakomliggande fastigheter, vilket ger ett starkt kassaflöde.