GE REAL ESTATE GÅR IN I CAPITAL FRANCE HOTEL FÖR ATT UTÖKA PAN–EUROPEISK HOTELLFOND TILL €1 MILJARD

29 maj 2008 – GE Real Estate Europa (“GE Real Estate”) meddelar med glädje att bolaget tillsammans med BNP Paribas Assurance har gått in som partner (Founding Limited Partner) i fonden Capital France Hotel (“CFH” eller “fonden”). Fonden förvaltas av Algonquin Asset Management France (“AAMF”) och har som mål att positionera sig för tillväxt på pan-europeisk nivå. Fonden ska investera i hotell i Euroländerna, Skandinavien samt Central- och Östeuropa så att fondens samlade tillgångar uppgår till €1 miljard vid slutet av 2010.

För närvarande äger och förvaltar CFH en portfölj med nio 3- och 4-stjärniga hotell i städer. Dessa hotell sköts av Rezidor och marknadsförs under varumärkena Radisson och Park Inn. I tillägg har GE Real Estate förvärvat tre franska fastigheter, vars hotellverksamhet sköts av Accor och Marriott, som bolaget har tillfört fonden i utbyte mot aktier i CFH och kontanter.

Algonquin Asset Management France är andelsägare i fonden och har därmed samma intresse som övriga investerare. AAMF har solid erfarenhet av att äga och oberoende sköta hotellfastigheter i Frankrike.

CFHs portfölj kommer efter dagens transaktion att värderas till cirka €275 miljoner och omfatta tolv hotell i Frankrike (2 140 rum, inklusive hotell under utveckling) vars verksamhet marknadsförs under ett flertal varumärken. Dessa är:

• Två hotell i Paris som sköts av Accor under varumärket Mercure;
• Ett hotell i Cap d’Ail som sköts av och marknadsförs under varumärket Marriott;
• Nio hotell i regionala franska städer som sköts av Rezidor under varumärkena Radisson och Park Inn, inklusive Radisson Nice, Radisson Lyon och Park Inn Nancy.

GE Real Estate kommer genom sitt ägande både att agera som investerare i fonden och som operationell partner. GE Real Estate kommer därmed att både bidra till fondens förvärvsstrategi genom sin transaktionskunskap och bidra med djupgående lokal marknadskunskap och närvaro genom sina medarbetare inom bolagets sju europeiska plattformar.

Remy Gancel, VD och chef för nya affärsområden inom GE Real Estate Europa, kommenterar transaktionen:
”Det här partnerskapet illustrerar tydligt GE Real Estates möjligheter att skapa nya affärer genom att drar nytta av vår transaktionsexpertis och lokala kunskap om de europeiska marknaderna. Transaktionen demonstrerar GE Real Estates ambition att identifiera investeringsmöjligheter där vi tillsammans med partners kan arbeta sida vid sida för att utöka verksamheten och expandera CFH inom sektorn för medelstora hotell i Europa.”

”Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med våra partners, BNP Paribas Assurance och Algonquin, för att nå målet att öka fondens tillgångar till €1 miljard 2010, vilket skulle möjliggöra för oss att öppna fonden för andra investerare.”

Nathalie Robin, chef för Real Estate inom BNP Paribas Assurance, säger:
"Som fastighetsinvesterare är den här transaktionen en del av BNP Paribas Assurances strategi, nämligen att diversifiera våra investeringar. BNP Paribas Assurance välkomnar GE Real Estate som ny partner i fonden, vilken startade 2007 tillsammans med Algonquin. Detta nya steg är en möjlighet för CFH att nå ut i hela Europa."

Jean-Philippe Chomette, ordförande och grundare av Algonquin SA, konstaterar:
“Vi tar emot GE Real Estate som investerare i CFH med öppna armar. GE Real Estates närvaro på så många europeiska marknader möjliggör för oss att identifiera förvärvsmöjligheter och att utöka portföljen mot det kommunicerade tillgångsmålet på €1 miljard vid slutet av 2010.”