GE Real Estate köper fastigheter för 274 miljoner kronor

Stockholm, 5 juni 2007: GE Real Estate Norden har förvärvat tre fastigheter i Göteborg och Karlstad för totalt 274 miljoner kronor från Granitia Fastighet AB och Palmblad Fastighetsservice AB. Fastigheterna tillträds den 5 juni 2007.

Två av fastigheterna är belägna i Göteborg och en i Karlstad. Totalt har byggnaderna en uthyrningsbar yta på 35 000 kvadratmeter. Hälften av ytan används som logistik center medan resterande area är kontor och handelslokaler.

Lennart Sten, VD för GE Real Estate Norden, kommenterar förvärvet: Genom förvärvet av dessa tre fastigheter stärker vi vår portfölj i Göteborg och Sisjön samtidigt som vi får en bas i Karlstad. Vi tror att Karlstad har stora tillväxtmöjligheter och har redan en lokal förvaltningsorganisation på plats och önskar att expandera ytterligare i kommunen. Efter förvärvet uppgår anskaffningsvärdet på vår fastighetsportfölj i Göteborg till 1,9 miljarder kronor. Tillsammans med Stockholm kvarstår Göteborg som vår viktigaste lokala region i Norden. Vid sidan av dagens förvärv har vi hittills under 2007 främst fokuserat på våra utvecklingsprojekt där vi exempelvis bygger om och utökar fastigheterna i Skövde, Eskilstuna, utanför Helsingborg och på Visby.