GE REAL ESTATE SÄLJER FASTIGHETER TILL DET NYLIGEN STARTADE FASTIGHETSBOLAGET ROXANNE FASTIGHETSFOND AB

5 januari 2009 – GE Real Estate Nordic ("GE Real Estate") tillkännager idag att företaget har sålt en fastighetsportfölj bestående av 29 fastigheter till det nyligen startade fastighetsbolaget Roxanne Fastighetsfond AB ("Roxanne”).

Fastigheterna är belägna i 15 kommuner i Sverige och omfattar cirka 230 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta.

Roxannes inriktning är att investera i svenska fastigheter där statliga och kommunala hyresgäster står för minst 80 procent av hyresintäkterna. Bolaget är finansierat med externa lån samt ägarkapital om cirka 750 miljoner kronor. Målet är att under en period om sju till åtta år fördubbla storleken på fastighetsportföljen.

I samband med transaktionen har GE Real Estate även investerat i Roxanne. Övriga investerare i bolaget är Folksam ömsesidig sakförsäkring, KPA Pensionsförsäkring AB (publ), Kåpan Pensioner Försäkringsförening, Vattenfalls Pensionsstiftelse samt Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Roxanne har i samband med affären tecknat ett förvaltningsavtal med GE Real Estate om förvaltning av bolagets investeringar.