Nya befattningar för Lennart Sten och Johan Wästlund

LENNART STEN UTSEDD TILL CHEF FÖR GE REAL ESTATE I NORRA EUORPA OCH CENTRALEUROPA
JOHAN WÄSTLUND UTSEDD TILL VICE VERK-STÄLLANDE DIREKTÖR I GE REAL ESTATE NORDIC

10 oktober, 2008 – GE Real Estate tillkännager att Lennart Sten, verkställande direktör för GE Real Estate Nordic, har utsetts till chef för GE Real Estate i norra Europa och Centraleuropa, samt att Johan Wästlund, tidigare Risk Manager, har utsetts till vice verkställande direktör för GE Real Estate Nordic.

Lennart Sten kom till GE-koncernen 1997 som bolagsjurist för European Equipment Finance Nordic. I början av 1999 utsågs Lennart till verkställande direktör för bolaget och 2001 övertog han rollen som verkställande direktör för GE Real Estate Nordic. Under 2003 lämnade Lennart GE-koncernen och tillträdde som verkställande direktör för det dåvarande börsnoterade fastighetsbolaget Fabege. Efter Fabeges fusion med Wihlborgs återvände Lennart i mars 2005 som verkställande direktör för GE Real Estate Nordic. Lennart Sten har en officersutbildning från Sjökrigsskolan och en jur. kand. vid Stockholms universitet.

Lennart Stens nya roll innebär att han ska leda verksamheterna i Storbritannien, Norden och Centraleuropa, samtidigt som han behåller positionen som verkställande direktör för den nordiska verksamheten.

I samband med Lennart Stens utökade ansvar har Johan Wästlund, tidigare Risk Manager, utsetts till vice verkställande direktör för GE Real Estate Nordic med ansvar för affärsutveckling och transaktioner. Johan anställdes som Underwriter på GE Real Estate i september 2004 och utsågs till Risk Manager i oktober 2005. Under åren 1998-2004 arbetade Johan inom Corporate Finance på Carnegie Investment Bank i Stockholm. Dessförinnan var Johan anställd inom GE:s Financial Management Program där han bland annat arbetade med affärsutveckling på GE Capitals huvudkontor i Stamford samt internrevision för Corporate Audit Staff på GE Power Systems i New York. Johan har en magisterexamen i ekonomi från Handelshögskolan i Göteborg och är Auktoriserad Finansanalytiker från Handelshögskolan i Stockholm.

I sin nya roll kommer Johan att ansvara för affärsutveckling och transaktioner i Norden, innefattande identifiering av nya investerings-möjligheter, köp och försäljningar av fastigheter samt samordning av investerarrelationer.