GE Capital Solutions – ny gemensam koncern utmanar bankerna inom företagsfinansiering i Norden

Report this content

”Vi ska ta marknadsandelar från storbankerna och siktar mot att fördubbla vår omsättning på tre år”, säger Fredrik Widlund, ny VD för GE Capital Solutions i Norden.

GE (General Electric) stärker sin position inom utrustningsfinansiering till företag i Norden genom att samla all verksamhet i ett bolag. Nya GE Capital Solutions består av GE Equipment Finance, GE Fleet Services och GE Commercial Distribution Finance. Bolaget är ett av Sveriges största icke bankanknutna finansbolag med f n ett förvaltat kapital på ca 15 miljarder kronor och 350 anställda.

”Vi ska ta marknadsandelar från storbankerna genom att vi är experter på just utrustningsfinansiering av olika slag och fokuserar på utvalda branscher där vi samlat på oss gedigen kunskap genom åren. Målet är att fördubbla omsättningen på tre år”, säger Fredrik Widlund, VD GE Capital Solutions i Norden.

GE Capital Solutions erbjuder leasing, hyresavtal och andra flexibla finansieringslösningar till framför allt sju branscher; tillverkningsindustri, kontorsutrustning, IT, flyg, transport, sjukvårdsutrustning samt bygg- och anläggningsindustri.

”När företag ska växa är det helt avgörande att de får rätt finansiering till de investeringar de behöver göra. Det kan till exempel röra sig om ny maskinpark, nya fordon eller ny kontorsutrustning. Utan den finansiering vi och våra konkurrenter erbjuder skulle Sveriges tillväxt sakta av”, säger Fredrik Widlund.

I Sverige görs investeringar, via leasing och hyra, i ny utrustning för cirka 75 miljarder kronor varje år. GE Capital Solutions finansierar tillväxt för cirka 6 miljarder kronor varje år i Sverige.

Genom sammanslagningen av all verksamhet inom företagsfinansiering blir GE Capital Solutions unikt genom att på egen hand, kunna erbjuda en helhetslösning inom finansiering för sina kunder. Det innebär att GE Capital Solutions kan erbjuda finansiering under utrustningens hela livscykel. För exempelvis en bilåterförsäljare kan GE Capital Solutions finansiera allt från lager och själva försäljningen av bilarna till it-utrustningen som finns inne på kontoret.

Tack vare lång erfarenhet och stor branschkunskap kan GE Capital Solutions anpassa finansieringslösningar efter respektive bransch och utrustning, på ett mer attraktivt sätt än vad som idag erbjuds på marknaden.