GE Capital Solutions utser Fredrik Widlund till VD för den nordiska verksamheten

Report this content

GE Capital Solutions – GE:s verksamhet inom utrustningsfinansiering för företag – har utsett Fredrik Widlund till VD för verksamheten i Norden. Fredrik Widlund har 8 års erfarenhet av chefspositioner inom GE och kommer närmast från en befattning som vice VD för GE Real Estate i Storbritannien.

GE Capital Solutions i Norden förvaltar ca 15 miljarder kronor idag. Det är ett nybildat bolag inom GE som erbjuder kompletta finansieringslösningar för företag – allt från lagerfinansiering till kontorsutrustning och bilflottor. Bolaget har skapats genom en sammanslagning av GE Equipment Finance, GE Fleet Services och GE Commercial Distribution Finance. Bolaget är ett av Sveriges största icke bankanknutna finansbolag.

Fredrik Widlund är baserad i Stockholm och rapporterar till Roman Oryschuk, President and CEO för GE Capital Solutions Europe.

Roman kommenterar utnämningen av Fredrik Widlund:

”Fredrik har en stor erfarenhet och ett påvisat ”track-record” i att leda lönsam tillväxt för GEs finansiella verksamhet i Storbritannien och Norden, vilket innebär att han kommer att bli oerhört värdefull när det gäller att driva tillväxten för det nya sammanslagna GE Capital Solutions i Norden framöver.”

GE Capital Solutions erbjuder leasing, hyresavtal och andra kundanpassade finansieringslösningar till framför allt sju branscher: tillverkningsindustri, kontorsutrustning, IT, flyg, transport, sjukvårdsutrustning samt bygg- och anläggningsindustri.

Inom GE-koncernen, där Fredrik Widlund har varit anställd sedan 1999, har han tidigare arbetat för GE Real Estate i Storbritannien som ansvarig för affärsutveckling och M&A, och som finansdirektör. Dessutom har Fredrik arbetat som CFO för GE Capital i Norden. Innan han kom till GE hade han olika befattningar inom Shell i Europa och Sverige, bl.a. som chef för Company Operations på Svenska Shell.

Fredrik Widlund bor i London med hustru och tre barn och kommer inom kort att flytta till Stockholm.