GE Healthcare offentliggör rekommenderat kontantbud om 330 kronor per aktie i Biacore

GE Healthcare, en enhet inom General Electric Company (NYSE: GE), genom det helägda dotterbolaget GE Medical Holding AB, offentliggör idag ett rekommenderat kontanterbjudande till aktieägarna i Biacore International AB (publ) (”Biacore” eller ”Bolaget”) att överlåta samtliga sina aktier till GE Healthcare (”Erbjudandet”). Biacore är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40.

Sammanfattning • GE Healthcare erbjuder 330 kronor per aktie i Biacore* • Erbjudandet innebär en premie om 35 procent jämfört med den genomsnittliga volymviktade aktiekursen om 245 kronor på Stockholmsbörsen under månaden fram till och med den 19 juni 2006 samt en premie om 17 procent jämfört med den senaste betalkursen på Stockholmsbörsen om 282 kronor den 19 juni 2006, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet • Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till cirka 3 220 miljoner kronor, vilket motsvarar ett värde om 2 860 miljoner kronor justerat för nettokassan (enterprise value) efter full utspädning • Styrelsen för Biacore rekommenderar enhälligt aktieägarna att acceptera Erbjudandet • Aktieägare i Biacore som tillsammans innehar cirka 41,3 procent av aktierna och rösterna har förbundit sig att acceptera Erbjudandet o Pfizer Health AB (”Pfizer”) som är den största aktieägaren i Biacore med ett innehav om cirka 41 procent av aktierna och rösterna, har oåterkalleligen och ovillkorligen förbundit sig att acceptera Erbjudandet o Styrelseledamöter och ledande befattningshavare i Biacore, som tillsammans innehar cirka 0,3 procent av aktierna och rösterna, har förbundit sig att acceptera Erbjudandet • Acceptperioden beräknas löpa från och med den 10 juli 2006 till och med den 10 augusti 2006. Beräknad dag för likvidredovisning är den 15 augusti 2006 • En telefonkonferens på svenska kommer att äga rum idag klockan 10.30 och en telefonkonferens på engelska klockan 11.30, se nedan * Det erbjudna priset per aktie kommer att justeras om Biacore genomför en utdelning eller annan värdeöverföring innan likvid redovisats inom ramen för Erbjudandet genom en reduktion med ett belopp motsvarande utdelningen eller värdeöverföringen per aktie. Bakgrund och motiv till Erbjudandet Biacore är en ledande leverantör av system för analys av proteininteraktioner, ett om-råde av växande betydelse för forskare verksamma inom biomedicinsk forskning, mätning av biomarkörer och forskning och utveckling av läkemedel. Bolaget har en erkänd plattform i ytplasmonresonans (”SPR”), en central teknik inom proteomik som ger forskare värdefull kunskap om hur proteiner fungerar, proteiners interaktion i friska tillstånd såväl som sjukdomstillstånd samt karakterisering av potentiella läkemedelskandidater. Biacores system används på en rad viktiga produktområden där GE Healthcare har en stark ställning, såsom karakterisering av antikroppar, mätning av biomarkörer, karakterisering av små molekyler, samt utveckling och produktion av bioläkemedel. GE Healthcare erbjuder nyskapande medicinsk teknik som bildar en ny era inom patientvård. GE Healthcares expertis inom medicinsk bildbehandling och informationsteknik, medicinsk diagnostik, patientövervakning prestandaförbättring, upptäckt av läkemedel och teknik för biofarmaceutisk produktion, hjälper läkare världen över med nytt tänkande för att förutse, diagniosticera, informera om och behandla sjukdomar, så att deras patienter kan leva sina liv med högsta livskvalitet. Samgåendet mellan Biacore och GE Healthcare medför följande fördelar: • Biacores produkter kompletterar i hög utsträckning GE Healthcares vilket möjliggör för GE Healthcare att även framdeles tillhandahålla integrerade, högkvalitativa system till sina kunder • Biacore kan dra nytta av GE Healthcares globala försäljningsnätverk och kundbas i proteinseparationer • Biacore drar nytta av GE Healthcares omfattande investeringar i nya tekniker som möjliggör och påskyndar nya medicinska upptäckter • GE Healthcare kommer att ha potential att utvidga såväl användningsområdet som den tillgängliga marknaden för Biacores produkter och teknik Biacore har globalt cirka 300 anställda. I Uppsala, där GE Life Sciences har sitt säte, bedriver Biacore forskning och utveckling samt tillverkning. GE Healthcare avser att föra samman Biacores och GE Life Sciences expertis efter att Erbjudandet har genomförts och att skapa ett världsledande centrum för forskning om proteiner i Uppsala. Joe Hogan, verkställande direktör och koncernchef för GE Healthcare, kommenterade: ”GE Healthcare och Biacore har en gemensam vision för betydelsen av forskning inom det biovetenskapliga området för framtida utveckling av den globala hälsovården. Biovetenskap är ett viktigt tillväxtområde för GE Healthcare och Biacores verksamhet kompletterar denna mycket väl och tillför synergieffekter för vår befintliga verksamhet inom proteinforskning. Vi är enormt positiva till Biacores framtidsutsikter och vi tror att våra gemensamma erbjudanden kommer att skapa ett ökat värde för våra kunder inom biomedicinsk forskning och läkemedelsforskning. En utökning av GE Healthcares expertis inom detta område, stöder vårt mål att möjliggöra tidigare diagnos och behandling av sjukdomar." Peter Ehrenheim, verkställande direktör för GE Life Sciences, kommenterade: ”Biacore är ett utomordentligt företag som har uppvisat mycket goda resultat inom innovation, som har ett enastående anseende inom forskarvärlden och många mycket begåvade medarbetare. Biacores system används inom viktiga områden som upptäckt av biomarkörer, karakterisering av antikroppar samt biofarmaceutisk utveckling och produktion. Biacore är redan ett av de mest snabbväxande biotekniska företagen och vi hoppas att kunna växa företaget ännu snabbare genom att investera i ny teknik och nya verktyg som hjälper forskare i den farmaceutiska industrin och inom forskningsinstitutionerna att accelerera nya medicinska upptäckter.” Zeibrant Lindqvist, verkställande direktör för Pfizer Health AB, innehavare av 41 procent av aktierna i Biacore, kommenterade: ”Pfizer stödjer budet från GE Healthcare. Försäljningen är ett led i Pfizers strategi att fokusera på sin kärnverksamhet. Det är tillfredsställande att ett fortsatt stabilt ägande av Biacore är säkrat.” Erbjudandet För varje aktie i Biacore erbjuder GE Healthcare 330 kronor kontant (”Priset”). Priset kommer att justeras om Biacore genomför en utdelning eller annan värdeöverföring innan likvid redovisats inom ramen för Erbjudandet genom en reduktion med ett belopp motsvarande utdelningen eller värdeöverföringen per aktie. Inget courtage utgår i Erbjudandet. Erbjudandet innebär en premie om 35 procent jämfört med den genomsnittliga volymviktade aktiekursen om 245 kronor på Stockholmsbörsen under månaden fram till och med den 19 juni 2006 och en premie om 17 procent jämfört med den senaste betalkursen på Stockholmsbörsen om 282 kronor den 19 juni 2006, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet. Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till cirka 3 220 miljoner kronor, vilket motsva-rar ett värde om 2 860 miljoner kronor justerat för nettokassan (enterprise value) efter full utspädning**. Pfizer, som har ett innehav om 4 000 000 aktier, motsvarande cirka 41 procent av aktierna och rösterna i Bolaget, har oåterkalleligen och ovillkorligen förbundit sig att överlåta sina aktier till GE Healthcare i Erbjudandet. Pfizer har även ställt ut en köpoption till GE Healthcare som berättigar GE Healthcare att från och med denna dag till och med den 30 september 2006 förvärva samtliga dess aktier i Biacore till ett ve-derlag motsvarande Priset. Styrelseledamöter och ledande befattningshavare i Biacore, som tillsammans innehar cirka 0,3 procent av aktierna och rösterna, har förbundit sig att acceptera Erbjudandet och att överlåta sina aktier till GE Healthcare förenat med vissa villkor. GE Healthcare äger för närvarande inga aktier i Biacore. Erbjudandet kommer att finansieras med tillskott av kontanta medel från GE Medical Systems Information Technologies Inc. (Federal ID 39-1046671), GE Healthcares direkta moderbolag, som är registrerat i delstaten Wisconsin med adress 3000N Grandview Blvd, Waukesha, Wisconsin 53223, USA. GE Medical Systems Information Technologies Inc., som är GE Medical Holding AB:s direkta moderbolag, har oå-terkalleligen förbundit sig att tillhandahålla denna finansiering utan villkor för utbetalning. ** Baserat på 9 750 000 aktier och kortfristiga placeringar om 329,7 miljoner kronor samt kassa och likvida medel om 104,7 miljoner per den 31 mars 2006. Personaloptioner Biacore har åtagit sig att möjliggöra för innehavarna av personaloptioner i Biacore att tillgodogöra sig värdet av sina optioner. Biacore kommer att meddela personalop-tionsinnehavarna om dessa åtgärder separat. Rekommendation från Biacores styrelse Styrelsen för Biacore rekommenderar enhälligt Biacores aktieägare att acceptera Erbjudandet. Styrelsens rekommendation stöds av ett oberoende utlåtande, s.k. fairness opinion, från Carnegie Investment Bank (”Carnegie”). Eric Walldén, verkställande direktör och koncernchef för Biacore, kommenterade: ”Biacore har en världsledande ställning inom analys av proteininteraktioner, ett om-råde som ger forskarna värdefull kunskap om hur proteiner fungerar vid olika sjukdomstillstånd samt om den roll de spelar vid val av potentiella läkemedelskandidater. Jag tror att kombinationen av Biacores teknologi, produkter och marknadsposition med GE Healthcare Life Sciences breda produktsortiment kommer att leda till väsentligt bättre problemlösningar för biovetenskaperna, där vi har många gemensamma kunder. Som en följd av dagens affär kommer Biacore att kunna dra nytta av GE Healthcare Life Sciences stora tekniska och kommersiella resurser, vilket bör leda till ökad tillväxt och bättre tillvaratagande av alla de möjligheter som finns inom protein-forskningen.” Donald R. Parfet, styrelseordförande i Biacore, kommenterade: ”Sedan Biacores styrelse utvärderat Erbjudandet och fått ett uttalande från Carnegie, att Erbjudandet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv, anser styrelsen att affären är i ägarnas bästa intresse. Biacores styrelse rekommenderar därför enhälligt att affären genomförs.” Villkor för Erbjudandet Fullföljande av Erbjudandet är villkorat av: (i) att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att GE Healthcare blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Biacore efter full utspädning; (ii) att samtliga erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande, inklusive konkurrensgodkännande från EU samt USA eller andra nationella konkurrensmyndigheter, har erhållits på för GE Healthcare acceptabla villkor; (iii) att varken Erbjudandet eller förvärvet av Biacore helt eller delvis omöjliggörs eller väsentligen försvåras av lagstiftning eller annan reglering, domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller motsvarande omständighet, som föreligger eller skäligen kan förväntas, som ligger utanför GE Healthcares kontroll och som GE Healthcare skäligen inte kunnat förutse vid tidpunkten för offentliggörande av Erbjudandet; (iv) att Biacore inte vidtar några åtgärder som typiskt sett är ägnade att försämra förutsättningarna för Erbjudandets genomförande, innefat-tande, utan begränsningar, avyttring av någon väsentlig del av tillgångarna eller annat väsentlig förändring av inriktningen på verksam-heten; (v) att ingen väsentlig negativ påverkan på Biacores ekonomiska ställning eller verksamhet inträffat eller blivit känd efter offentliggörandet av Erbjudandet; med sådan väsentlig negativ påverkan avses varje händelse som har en väsentlig negativ påverkan på Biacores likviditet eller resultat och som GE Healthcare inte skäligen borde ha känt till eller kunnat förutse vid tidpunkten för offentliggörandet av Erbjudandet; och (vi) att GE Healthcare, utöver vad som offentliggjorts av Biacore eller på annat sätt kommunicerats med GE Healthcare före dagen för offentliggörandet av Erbjudandet, inte upptäcker att information som offentliggjorts av Biacore är felaktig eller vilseledande, eller upptäcker att offentliggörande inte har skett avseende information om en omständighet av väsentlig betydelse som borde ha offentliggjorts av GE Healthcare och som enskilt eller sammantaget skulle innebära en väsentlig negativ påverkan enligt punkt (v) ovan. GE Healthcare förbehåller sig rätten att återkalla Erbjudandet för det fall det står klart att något av ovanstående villkor inte uppfyllts eller kan uppfyllas. Såvitt avser villkoren (ii), (iii), (iv), (v) och (vi) kommer emellertid ett sådant återkallande endast att ske om den bristande uppfyllelsen är av väsentlig betydelse för GE Healthcares förvärv av aktierna i Biacore. GE Healthcare förbehåller sig rätten att helt eller delvis frånfalla ett eller flera villkor enligt ovan, inklusive att, avseende villkor (i) ovan, fullfölja Erbjudandet vid lägre acceptansnivå. Beskrivning av GE Medical Holding AB GE Medical Holding AB är ett indirekt helägt dotterbolag till General Electric Compa-ny (NYSE: GE), ett bolag med säte i Fairfield, Connecticut, USA. GE Medical Holding AB:s organisationsnummer är 556648-9915. Bolaget registrerades den 17 september 2003 och är ett holdingbolag för vissa av GE Healthcares verksamheter inom huvudsakligen tillverkning och försäljning av teknik för medicinsk diagnostik för bildtagning, medicinsk information, medicinsk diagnostik, patientövervakning, livsuppehållande system, forskning om sjukdomar, utveckling av läkemedel samt biomedicinsk tillverkningsteknologi. GE Medical Holding AB:s direkta moderbolag, GE Medical Systems Technologies Inc., har oåterkalleligen och ovillkorligen förbundit sig att tillhandahålla finansiering av Erbjudandet. Preliminär tidsplan • Erbjudandehandlingen beräknas offentliggöras omkring den 7 juli 2006 • Acceptperioden beräknas inledas omkring den 10 juli och löpa ut omkring den 10 augusti 2006 • Redovisning av likvid beräknas inledas omkring den 15 augusti 2006 • GE Healthcare förbehåller sig rätten att förlänga acceptperioden, liksom att senarelägga tidpunkten för redovisning av likvid (betalning till aktieägarna) • Förvärvet av Biacore kräver godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter. Erforderliga godkännanden förväntas erhållas runt utgången av acceptperioden och Erbjudandet förväntas slutföras under augusti. Tillämplig lag och tvister Svensk materiell lag skall tillämpas på Erbjudandet. Vidare gäller för Erbjudandet Näringslivets Börskommittés Regler rörande offentliga erbjudanden om aktieförvärv och Aktiemarknadsnämndens besked om tolkning och tillämpning därav. Tvist rörande Erbjudandet skall avgöras av svensk domstol exklusivt, varvid Stockholms tingsrätt skall utgöra första instans. Erbjudandet lämnas inte och får inte accepteras av aktieägare eller annan i, och detta material får inte spridas i eller till, någon jurisdiktion där lämnande eller accept av Erbjudandet eller spridningen av detta dokument inte skulle vara förenligt med tilllämpliga lagar och regler. Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Kanada eller Japan Rådgivare UBS Limited (”UBS Investment Bank”) är exklusiv finansiell rådgivare och Roschier Holmberg Advokatbyrå är legal rådgivare till GE Healthcare i samband med Erbjudandet. Telefonkonferenser Företrädare för GE Healthcare och Biacore kommer att diskutera dagens offentliggörande vid två olika telefonkonferenser som kommer att hållas under dagen, en på svenska och en på engelska. På svenska klockan 10.30 Telefonnummer: +46 8 5052 0110 Nummer för inspelad konferens: +46 8 5052 0333, kod: 751796 På engelska klockan 11.30 Telefonnummer: +44 20 7162 0025 Nummer för inspelad konferens: +44 20 7031 4064, kod: 710035 Inspelningar från telefonkonferensen kommer att finnas tillgänglig under 48 timmar. För ytterligare information kontakta: GE Healthcare Sweden C/o Sund Kommunikation Eva Reftmark (+46 768 663 844) eva.reftmark@sundkommunikation.se GE Healthcare - International Val Jones (+44 7917 175 192) val.jones@ge.com GE Healthcare - Americas Kristin Silady (+1 732 322 4452) kristin.silady@ge.com UBS Investment Bank Håkan Erixon (+44 20 7568 11 73) Benjamin Lee (+44 20 7568 58 40) Biacore Erik Walldén, verkställande direktör och koncernchef (+46 702 25 22 70) Erbjudandet lämnas inte och får inte accepteras av aktieägare eller annan i, och detta material får inte spridas i eller till, någon jurisdiktion där lämnande eller accept av Erbjudandet eller spridningen av detta dokument inte skulle vara förenligt med tilllämpliga lagar och regler. Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Kanada eller Japan. Förvärv av Biacoreaktier GE Healthcare eller dess ombud kan i enlighet med tillämplig lag och marknadspraxis, före, under eller efter anmälningstiden för Erbjudandet göra vissa förvärv av, eller vidta vissa åtgärder för att direkt eller indirekt förvärva Biacoreaktier, eller värdepapper som kan konverteras till, utbytas mot, eller ger rätt att förvärva Biacoreaktier, på annat sätt än genom Erbjudandet. Sådana förvärv kan antingen ske på den öppna marknaden till rådande aktiekurs eller genom privata sidoaffärer till framförhandlat pris. Information om sådana förvärv offentliggörs enligt tillämpliga lagar och regler i Sverige eller i annan tillämplig jurisdiktion. Framtidsinriktad information Detta pressmeddelande innehåller framtidsinriktad information. Sådan framtidsinriktad information är ingen garanti för framtida förhållanden och är föremål för ofrånkomliga risker och osäkerhetsmoment. Framtidsinriktad information kan urskiljas genom att den inte uteslutande avser historiska och aktuella sakförhållanden och kan exempelvis innefatta orden ”skall”, ”kan”, ”förväntas”, ”tros”, ”uppskattas”, ”plane-ras”, ”avses”, ”beräknas”, ”förbereds”, ”har för avsikt att”, ”föresätts” eller ”borde”, dessa termer negerade eller andra variationer därav eller jämförbara uttryck. Den framtidsinriktade informationen innefattar bland annat uttalanden om Biacores framtida affärsverksamhet efter att Erbjudandet har genomförts. Den framåtriktade informationen speglar förväntningar baserade på tillgänglig och aktuell information och ett antal antaganden och är föremål för risker och osäkerhetsmoment som kan vara utanför GE Healthcares kontroll. Framtida förhållande kan avsevärt komma att avvika från vad som uttryckts eller antytts i den framtidsinriktade informationen. All framtidsinriktad information baseras uteslutande på de förhållanden som rådde när den läm-nades och GE Healthcare har ingen skyldighet (och frånsäger sig uttryckligen varje sådan skyldighet) att uppdatera eller ändra sådan framtidsinriktad information, oavsett om detta är en följd av ny information, nya förhållanden eller något annat.