Fritänkare krävs för att lyfta svensk innovationsförmåga

Stockholm, 11 mars 2011

Samarbeten och fler kreativa medarbetare som förmår tänka ”utanför boxen” står högst upp på näringslivets önskelista. Det visar en internationell studie från GE som även rankar Sverige som ett av världens mest innovativa länder.

I rapporten GE Global Innovation Barometer 2011 har 1000 chefer för större företag i tolv olika länder intervjuats om förutsättningar för innovation och vägar till bättre innovationskraft. Det bolagen i Sverige främst efterlyser är personal som förmår tänka kreativt ”utanför boxen”.

”Jag är förvånad över att svenska chefer känner en sådan brist på kreativitet. Sveriges platta organisationer borde gynna fritänkare som vågar prova egna idéer. Delvis tror jag att problemet är en generationsfråga. Strävan efter koncensus och att vara lagom kan hämma kreativitet, men dessa egenskaper ser man mindre av bland de yngre”, säger Hans Enocson.

I nästan alla de undersökta länderna lyfter de tillfrågade cheferna fram samarbete som en viktig drivkraft bakom innovation. Samverkan mellan privat och offentlig sektor ses av hela 90 procent av de svenska företagen som en viktig drivkraft för innovation.

”Historiskt sett har samverkan mellan företag, universitet och offentlig sektor varit mycket viktig för framväxten av svenska innovationer. Det är dags för Sverige att återuppta den traditionen. Den offentliga sektorn borde i större utsträckning än idag driva innovation genom att kräva tekniskt nytänkande i upphandlingar”, säger Hans Enocson.

Studien visar även att Sverige ses som ett av väldens mest innovativa länder, före viktiga industrinationer som Frankrike, Schweiz och Nederländerna.

”Det är roligt att Sverige uppmärksammas som ett innovativt land. Utmaningen är att sprida svenska uppfinningar och andra innovationer globalt, utan att de tappar sin koppling till Sverige”, säger Hans Enocson.

Länk till rapporten: http://files.gereports.com/wp-content/uploads/2011/01/GIB-results.pdf

Kontakt:

Hans Enocson, chef för GE i Norden och Baltikum, tel. 08-559 501 01, 070-628 6194.

GE är ett diversifierat, globalt företag inom infrastruktur, media och finansiella tjänster som är uppbyggt för att möta världens grundläggande behov. Från energi, vatten, transporter och hälsovård till tillgång på kapital och information, betjänar GE kunder i mer än 100 länder och har mer än 300 000 anställda över hela världen. GE is Imagination at Work. För mer information, besök företagets webbplats, http://www.ge.com.