GE bjuder in svenska cancerforskare till global innovationstävling

GE (General Electric) och ett antal riskkapitalbolag bjuder in svenska forskare, entreprenörer samt nystartade och etablerade företag till GE healthymagination challenge, en global innovationstävling som syftar till att ta fram bättre metoder att diagnosticera och behandla bröstcancer. Totalt investeras 100 miljoner dollar, eller nära 700 miljoner kronor.

”Sverige hör till de länder som har bäst överlevnad i cancer och har framstående forskare på området. Jag hoppas på många svenska tävlingsbidrag”, säger Johan Norling, VD GE Healthcare i Sverige AB.

Healthymagination Challenge är ett samarbete mellan GE och riskkapitalbolagen Kleiner Perkins Caufield & Beyers, Venrock Capital, Mohr Davidow och MPM Capital. Bolagen hoppas att tävlingsbidragen ska spänna över hela forskningsfältet inom bröstcancervård; från förfinade diagnosmetoder till nya metoder att förhindra resistens mot cancerläkemedel. Ett av priserna är 100 000 dollar i utvecklingsbidrag.

Alla vinnande tävlingsbidrag kommer att ges möjlighet att samarbeta med GE eller riskkapitalbolagen på olika sätt. Exempelvis kan goda idéer utvecklas till produkter på GE:s forskningscenter och lovande produkter kan nå världsmarknaden med hjälp av GE:s globala marknadskanaler.

I fjol blev det svenska miljötekikbolaget Climatewell en av vinnarna i GE ecomagination challenge, en likande tävling på miljöteknikområdet. Det resulterade i att GE idag säljer Climatewells teknik på en rad nya marknader.

Bidrag till healthymagination challenge tas emot till och med 20 november på www.healthymagination.com/challenge

Se även bifogade pressmeddelande.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Norling

VD GE Healthcare Sverige AB

johan.norling@med.ge.com

Följ oss även på Twitter @GEHealthy eller på Facebook facebook.com/healthymagination

Taggar:

GE