GE Commercial Aviation Services ingår samarbete med Luftfartsverket

STOCKHOLM, 26 juni 2007 – GE Commercial Aviation Services har genom sitt dotterbolag Lynxs slutit avtal om att förvärva 50 procent av Nordic Airport Properties. Resterande 50 procent kommer att ägas av Luftfartsverket.

Nordic Airport Properties (NAP) äger idag nio fastigheter vid Sveriges tre internationella flygplatser: Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom planerar bolaget att utveckla ett antal nya fraktterminaler för att möta marknadens starka tillväxt. Det totala värdet på dagens transaktion är cirka 790 miljoner kronor (USD 115 miljoner) och förvärvet förväntas träda i kraft i mitten av juli.

GE Commercial Aviation Services och Luftfartsverket kommer även i framtiden att titta på gemensamma projekt med förhoppningen om ett utökat samarbete.

Om GE Commercial Aviation Services (GECAS)
GE Commercial Aviation Services (GECAS) är en del av GE’s affärsområde ”GE Infrastructure” och är verksamt inom kommersiell flygfinansiering och leasing. GECAS äger en flotta med 1 450 flygplan leasade till fler än
230 flygbolag i 70 länder. Dessutom sköter man driften av över 300 flygplan som inte ägs av GE. GECAS har
ett brett utbud av flygplanstyper och finansieringslösningar, inklusive operativ leasing och lån, samt leasing av ersättnings-motorer och finansiering av andra reservdelar. GECAS har också expanderat till att äga och finansiera infrastruktur inom flygplatser. GECAS har kontor i 24 städer runt om i världen. www.gecas.com