GE LANSERAR STÖRSTA ENSKILDA ELBILSÅTAGANDET HITTILLS - HALVA GLOBALA VAGNPARKEN SKA VARA UTBYTT SENAST 2015

• GE köper 25 000 elbilar
  • Ökad elbilsanvändning på bred front förväntas ge GE affärsfördelar värda upp till 500 miljoner US-dollar på kort sikt

GE (General Electric) har tillkännagivit att koncernen ska köpa 25 000 elbilar senast 2015. Bilarna ska användas av GE själva samt inom GE Capital Fleet Services verksamhet. Åtagandet är det största enskilda elbilsåtagandet hittills.

GE kommer att byta ut minst hälften av sin globala vagnpark på 30 000 fordon och i samarbete med sina kunder ta i bruk minst 25 000 elbilar senast 2015.

12 000 bilar köps in inledningsvis
GE kommer inledningsvis att köpa in 12 000 GM-bilar – först ut är Chevrolet Volt 2011 – och därefter lägga till ytterligare bilar i takt med att tillverkarna expanderar sina elbilsportföljer. GE och dess partners kommer att använda en blandning av elbilstekniker för att tillgodose sina olika behov. De första Chevrolet Volt rullar av bandet den här månaden och andra biltillverkare är på väg att få ut sina elbilar på marknaden. Då kommer GE att ha en stabil grund att stå på inför driftsättningen av den infrastruktur som behövs för att de 65 000 globala kunderna inom Fleet Services ska kunna konvertera och hantera sina vagnparker.

GE tillverkar bland annat laddningsstationer
GE äger en av världens största vagnparker, bedriver en ledande global Fleet Management-verksamhet och erbjuder en portfölj av produktlösningar, däribland laddningsstationer, kretsskyddsutrustning och transformatorer, för alla delar av infrastrukturutvecklingen för elbilar. Det innebär att GE kan gå i bräschen för ett brett antagande av elbilar och generera tillväxt för sin verksamhet.

”Elbilstekniken är här och redo att tas i bruk, och vi ser fram emot transformationen tillsammans med partners som GM och våra kunder inom Fleet Services”, säger GE:s vd och styrelseordförande Jeff Immelt. ”Vi tillverkar teknik för alla delar i elbilsinfrastrukturen och leder övergången till ett smartare elnät”, säger Immelt. ”Den här övergången kommer att vara bra för vårt företag och för våra aktieägare.”

”Ett brett införande av elbilar kommer att påskynda innovationerna inom ren energi. GE vill vara en katalysator för övergången till elbilar och genom att elektrifiera vår egen vagnpark kan vi påskynda utvecklingen och hjälpa till att förverkliga förväntningarna på elbilen”, säger Hans Enocson, GE:s chef i Norden.

GM:s vd Dan Akerson säger: ”GE:s åtagande speglar ett förtroende för att elbilen är en högst verklig teknik som kan minska både utsläppen och vårt beroende av olja. Det visar också deras förtroende för Chevrolet Volt, som vi kommer att börja leverera till privatkunder i slutet av året. Vi är glada över att Volt kommer att få spela en viktig roll i det här programmet, som kommer att sporra innovation och gynna våra företag, våra kunder och samhället som helhet.”

Kundcenter för elbilsanvändare öppnas i USA

GE har också presenterat införandet av två erfarenhets- och inlärningscenter för elbilskunder som ska ge kunder, anställda och forskare direkttillgång till elbilar och utvecklingstekniker. Ett kommer att ligga utanför Detroit, i Van Buren Township i Michigan, och ingå i GE:s Advanced Manufacturing and Software Technology Center. Det andra kommer att ligga i GE:s huvudkontor för Capital Fleet Services-verksamheten i Eden Prairie i Minnesota. Fler center kommer att presenteras under 2011.

Centren kommer att följa upp och utvärdera bilarnas prestanda och laddningsbeteende, förarerfarenheter, servicebehov och driftseffektivitet. De ska också ge möjlighet att uppleva många olika tillverkare och modeller, och ge nya insikter om driftsättningen av elbilar.

En del av ecomagination
Det här omfattande elbilsprogrammet är en del av GE:s ecomagination-strategi, som går ut på att påskynda utvecklingen och driftsättningen av teknik för ren energi via innovation och FoU-investeringar.

För mer information, vänligen kontakta:
Hans Enocson, chef för GE i Norden
E-post: hans.enocson@ge.com

Om GE:s strategi ecomagination
GE strävar efter att minska den globala energianvändningen genom innovationer och FoU-investeringar som syftar till att främja utvecklingen och driftsättningen av teknik inom ren energi. Sedan starten 2005 har över 90 ecomaginationprodukter lanserats på marknaden och 2009 inbringade dessa 18 miljarder US-dollar. De fem första åren investerade GE 5 miljarder US-dollar i FoU och investeringarna i ecomagination och partnersamarbeten ska fördubblas för att påskynda utvecklingen av nya energiinnovationer. Företaget kommer att investera 10 miljarder US-dollar i FoU under 5 år, vilket kommer att leda till såväl fördubblad energieffektivitet som minskade utsläpp av växthusgaser och minskad vattenförbrukning. Som en del av initiativet lanserade GE tävlingen ”GE ecomagination Challenge: Powering the Grid”, där GE satsar 200 miljoner US-dollar på att hjälpa innovatörer att bygga nästa generations kraftnät. Mer information finns på ecomaginations webbplats http://ge.ecomagination.com/index.html