GE och Carbon Trust inleder europeiskt samarbete för att öka antalet innovationer inom grön teknologi

GE och brittiska Carbon Trust har inlett ett partnerskap för att främja innovationer inom grön teknologi i EU. Samarbetet ska stödja nystartade företag och vill belysa att Europas andel av världens investeringar i ren energi har minskat med 40 procent sedan 2007.

Partnerskapets första fas löper under 18 månader och omfattar en fond värd 5 miljoner dollar som ska investeras i ny grön teknologi inom infrastruktur. GE och Carbon Trust ska tillsammans identifiera och utvärdera nystartade företag med stor potential.

Det nya initiativet är en förlängning av GE:s Ecomagination Challenge – en öppen innovationstävling som GE lanserade 2010 tillsammans med ett antal partners. Tävlingen syftade till att hitta och finansiera de bästa idéerna inom grön teknologi. Hittills har Ecomagination Challenge lett till investeringar värda 134 miljoner dollar. En av vinnarna var svenska ClimateWell som tillverkar soldrivna luftkonditioneringsmaskiner.

Alltmer tyder på att Europa har svårt att hålla jämna steg med andra delar av världen när det gäller innovationer inom grön teknologi. GE och Carbon Trusts nya samarbete vill hjälpa till att hålla EU kvar i världstoppen.

”Grön teknologi har potential att vara en stark tillväxtfaktor för Europa med tanke på den forskningskapacitet och kunskap som finns här. Alltmer tyder dock på att andra delar av världen är på väg att komma ikapp och köra om Europa. Vårt spännande initiativ kommer att påskynda kommersialiseringen av Europas mest lovande företag inom grön teknologi”, säger Tom Delay, vd på Carbon Trust.

Under de senaste fem åren har Europas ledande position inom utveckling av ren energi urholkats. Enligt en färsk rapport från Bloomberg, New Energy Finance Report*, så har Europas andel av världens investeringar i ren energi minskat från 42 procent 2007 till 25 procent idag. Under samma period har Asien/Oceanien nästan fördubblat sin andel av de totala investeringarna.

En analys gjord av Cleantech Group, om investeringar under fjärde kvartalet 2011, visade att Nordamerika svarade för nästan två tredjedelar av de totala riskkapitalinvesteringarna inom miljötekniksektorn, medan Europa och Asien/Stillahavsområdet endast svarade för 19 respektive 18 procent.

”GE var ett av de första globala företagen som utvecklade en strategi som kombinerar miljö- och affärsmål. Vi lanserade redan 2005 vårt mycket framgångsrika ecomagination-initiativ. Vi fokuserar i allt högre grad på att identifiera nya företag, ny teknik och nya talanger inom grön teknologi. På GE ser vi inte bara till affärsnyttan utan även till de möjligheter som ny grön teknik ger i form av förbättrad resurseffektivitet, ekonomisk tillväxt i stort och en mer hållbar värld”, säger Hans Enocson, GE:s koncernchef i Norden.

För mer information, vänligen kontakta:
Hans Enocson, koncernchef GE, Norden
E-post: hans.enocson@ge.com

Emelie Westerfelt, kommunikationsansvarig GE, Norden
E-post: emelie.westerfelt@ge.com

Carbon Tusts presstjänst
E-post: press@carbontrust.co.uk

Om GE
GE gör skillnad. Med de bästa människorna och de främsta teknologierna antar vi världens tuffaste utmaningar. Vi skapar lösningar för transporter, sjukvård, energiförsörjning och finansiering. Sätter Sverige i rörelse. Botar sjukdomar. Driver hållbar utveckling. Bygger framtiden. GE har resurserna att gå från idé till handling. Hela vägen. Läs mer på www.ge.com/se

Om Carbon Trust
Carbon Trust är ett icke-vinstdrivande företag med uppdrag att påskynda övergången till en koldioxidsnål ekonomi. Carbon Trust ger särskilt stöd till företag och den offentliga sektorn för att bidra till att minska koldioxidutsläpp, spara energi och kommersialisera teknik som kan minska koldioxidutsläpp.

Referens

*Bloomberg New Energy Finance report “Global Trends in Renewable Energy Investment in 2011”.

Läs rapporten här.

Taggar: