GE slutför förvärv av Avios flygverksamhet

• Ökar GE Aviations tekniska kapacitet
  • Positionerar det Italienbaserade företaget för tillväxt utanför flygindustrin

FAIRFIELD, CT (USA) – 1 Aug 2013 -- GE meddelar i dag att man slutfört förvärvet av flygverksamheten inom Avio S.p.A., en ledande leverantör i Italien av flygkomponenter och -system för civila och militära ändamål.

Köpeskillingen uppgick till 4,3 miljarder US-dollar (3,3 miljarder euro). I köpet ingår inte inte Avios rymdenhet.

Avios flygverksamhet har döpts om till Avio Aero, en verksamhet inom GE Aviation. Avio Aero kommer att ha kvar sitt huvudkontor i Turin i Italien. Förvärvet stärker GE:s närvaro och expertkunskaper inom områdena mekaniska transmissionssystem, lågtrycksturbiner, förbränningsteknik och automatiseringssystem.

”Avio Aero har verksamhet på fyra kontinenter och förstärker vår globala kapacitet och tekniska styrka i takt med att vi ökar vår produktion”, säger David Joyce, ordförande och CEO för GE Aviation, som har sin bas i Cincinnati i Ohio. ”GE kommer också att förstärka Avio Aeros position som leverantör till andra industri- och flygföretag. Vi är glada över att kunna utöka vår industrinärvaro i Italien.”

GE kommer att öka Avio Aeros möjligheter inom kraftgenerering, olja och sjöfartsprodukter. Ett exempel är Avio Areos kapacitet inom transmissionssystem som innebär tillväxtmöjligheter inom flera industrisektorer.

Avio Aero har anläggningar i Turin, Pomigliano d'Arco (Neapel) och Brindisi, och 4 000 av företagets 4 700 anställda finns i Italien. Avio Aero har också anläggningar i Polen, Brasilien och Kina, och kunderna kommer att kunna dra nytta av GE:s planerade investeringar inom dessa anläggningar för att skapa fler produkter och tjänster. Dessutom anser GE att det finns stora möjligheter att utöka marginalerna till följd av förvärvet av Avio Aero.

GE Aviation har en lång relation med Avio Aero, som varit en strategisk leverantör till GE i nära 30 år. GE och dess samriskföretag utgör mer än 50 procent Avio Aeros intäkter. Ett integreringsteam bestående av chefer från GE och Avio Aero har planerat dagens avslut sedan i januari.

Avio Aero, som startades 1908 i Turin, har arbetat kontinuerligt med forskning och utveckling och har ett pågående forskningssamarbete med ledande universitet. Avio Aero har beståndsdelar i GE:s motorer, i allt från stora GE90- och GEnx-turbofläktmotorer för den kommersiella flygsektorn, till den mindre motorfamiljen CT7/T700-turboaxel för civila och militära helikoptrar. Dessa GE-motorer är bland dem som säljer bäst inom luftfarten och förväntas ge en lönsam, långsiktig intäktsström till företaget.

GE Aviations moderbolag GE har redan en stor närvaro i Italien med över 7 700 anställda i sju GE-företag på mer än 20 platser i landet. Detta inkluderar GE Oil & Gas Turbomachinery Products & Services huvudkontor i Florens, ett företag som omsätter 6 miljarder US-dollar per år och cirka 5 200 anställda i Italien.

GE Aviation, en operativ enhet inom GE (NYSE: GE), är en ledande leverantör av jet-, turboaxel- och turbopropmotorer, komponenter och integrerade system för kommersiella, militära, företags- och allmänna flygändamål. GE Aviation har ett globalt tjänstenätverk som stödjer dessa erbjudanden. Mer information finns på www.ge.com/aviation. Följ gärna GE Aviation på Twitter på http://twitter.com/GEAviation och YouTube på http://www.youtube.com/user/GEAviation.

Kontakt:

GE Aviation: