Global Nuclear Fuels GENUSA ska hjälpa Sverige producera tillförlitlig kärnkraft till landets bostäder och industrier

GNF är ett samriskföretag ägt av GE, Hitachi Ltd. och Toshiba som tillverkar den innovativa Defender-filtertekniken.

WILMINGTON, N.C., USA – 24 mars 2010 – Global Nuclear Fuel (GNF) hjälper Sverige att förbättra kärnkraftverkens driftsäkerhet med innovativ kärnbränsleteknik när ett växande antal länder i Europa ser kärnenergi som ett sätt att minska utsläppen av växthusgaser. I Europa och runt hela världen ser man kärnkraft som ett allt intressantare sätt att angripa klimatfrågan, som en del av en diversifierad energiportfölj. Länder som Storbritannien, Italien och Sverige använder redan, eller överväger att på nytt använda, kärnkraft, som en av få energikällor som genererar elkraft med i princip inga utsläpp av växthusgaser. Sveriges tio kärnreaktorer täcker över 40 procent av landets behov av elenergi. Idag meddelade GNF att GENUSA, ett samriskföretag med GNF som majoritetsägare, har tecknat det första kontraktet med OKG:s kärnkraftverk i Oskarshamn om leverans av innovativt kärnbränsle och bekämpning av föroreningar med Defender-filtertekniken. Enligt kontraktet, som är värt över 50 miljoner dollar, kommer GENUSA att leverera avancerad kärnbränsleteknik till OKG under en fyraårsperiod med start 2012. GENUSA är ett spanskt företag, majoritetsägt av GNF. GNF är ett samriskföretag ägt av GE, Hitachi Ltd. och Toshiba. ”Anläggningens driftsäkerhet är en av våra viktigaste prioriteter”, säger OKG:s vd Lars Thuring. ”Vi är övertygade om att GNF:s högeffektiva Defender-filterteknik kommer att hjälpa oss att förbättra vårt kraftverks prestanda, för att ge säker och tillförlitlig energi till våra kunder.” I hela Europa levererar GENUSA tillförlitligt och driftsäkert kärnbränsle till energiföretag som har kärnkraftverk med kokarreaktorer. GE konstruerade eller byggde många av dessa kokarreaktorer och idag kan GE Hitachi Nuclear Energy (GEH) – den globala alliansen mellan GE och Hitachi Ltd., grundad 2007 – erbjuda nästa generations ABWR- och ESBWR-konstruktioner till kunder i hela Europa och i resten av världen. Oskarhamns kärnkraftverk ägs av energiföretagen E.ON och Fortum, och bidrar till Sveriges ansträngningar att stoppa klimatförändringarna och samtidigt kunna ge konsumenterna säkra och stabila elleveranser. Oskarshamn ligger på den svenska östkusten och har tre kokvattenreaktorer som tillsammans ger 2 600 megawatt effekt som elkraft vid fullt kapacitetsutnyttjande. För en tid sedan beslöt OKG att börja använda kärnbränsle från GNF, utrustat med industriledande Defender-filterteknik för överlägset skydd mot kärnbränsleproblem orsakade av föroreningar. GNF har installerat över 6 000 kärnbränslestavar med Defender-filter i kärnkraftverk runt hela världen utan en enda skada orsakad av föroreningar. Det innebär att man har eliminerat driftsstopp som kan kosta energiföretagen miljontals dollar i förlorade inkomster. Defender-filtren skyddar kärnbränslet på absolut bästa sätt genom att fånga upp främmande föremål som kan finnas i en reaktor och som kan skada bränslestavarna och orsaka fel på kärnbränslet. Även om fel på kärnbränsle inte påverkar säkerheten, kan sådana fel tvinga ett kärnkraftverk till ett mycket dyrbart och oplanerat stillestånd, som påverkar anläggningens effektivitet. GENUSA kommer att leverera kärnbränsle och konsulttjänster för två av OKG:s tre reaktorer, inklusive konstruktion av kärnbränsleprodukter, komponenter, omvandling av uranoxidpulver och konsulttjänster. Det nya kontraktet bygger på GENUSA:s relationer med OKG, när man tillhandahållit konsulttjänster och kundanpassade komponenter för reaktorstyrning. ”Vi är mycket glada över denna första order på kärnbränsle från OKG, för att kunna hjälpa till att förbättra kraftverkets driftsäkerhet och skydda Sveriges energisäkerhet”, säger Kevin Walsh, vd för GNF och Senior Vice President, Nuclear Fuel Cycle, för GE Hitachi Nuclear Energy, den globala kärnenergialliansen som tillhandahåller avancerad kärnreaktorteknik och tjänster för kärnkraftverk. I januari 2010 firade GNF sitt tio-årsjubileum som ledande leverantör av driftsäkert och högkvalitativt kärnbränsle och tjänster för den kommersiella kärnkraftsindustrin. GNF utvecklade bränslet för GEH:s ABWR-reaktor, världens första och hittills enda Generation 3-reaktor vilket har gett framgångsrika konstruktions- och driftserfarenheter. För GEH:s Generation 3+ ESBWR-reaktorkonstruktion utvecklar GNF ett nytt innovativt bränsle, precisionstillverkat för högsta driftsäkerhet. GNF:s ledande ställning som leverantör av kärnbränsle kompletteras av GEH, som också utvecklar nästa generations teknik för att återanvända använt kärnbränsle för avfallslagring och för att skapa nya källor för isotoper som används vid livsviktiga medicinska diagnoser och behandlingar. Dessutom testar Global Laser Enrichment – ett samriskföretag ägt av GE, Hitachi och Cameco – laserteknik för att upparbeta uran till kärnbränsle för kommersiella kärnkraftverk.