Kraftig ökning av GE:s satsning på klimatprodukter

10 miljarder ska investeras på ny miljöteknik. Stark försäljningstillväxt

Stockholm, 25 Maj 2007: General Electric (GE) ökade 2006 sin försäljning med 20 procent av produkter som hjälper andra företag att bli mer miljövänliga och klimatneutrala. GE räknar med en mycket hög tillväxt för miljöteknik de kommande åren och målet är att om tre år investera motsvarande 10 miljarder kronor i ny miljöteknik varje år.

General Electrics område för miljöteknik och miljövänliga produkter, Ecomagination, omsatte 12 miljarder dollar 2006 (motsvarande runt 80 miljarder kronor). Det var en ökning med 20 procent jämfört med 2005 då försäljningen inom området var 10 miljarder dollar. Målet för GE är att 2010 sälja Ecomaginationprodukter för 20 miljarder dollar (motsvarande runt 135 miljarder kronor). Det är en fördubbling jämfört med 2005.

- Vi ser ett mycket stort behov bland många av våra kunder för ny miljövänlig teknik som hjälper dem att minska sin klimatpåverkan, säger Hans Enocson, ansvarig för GE i Norden.

GE ökade också kraftigt sina investeringar i miljöteknik under 2006. GE investerade 900 miljoner dollar 2006, vilket var 200 miljoner dollar mer än året före. General Electric har som mål att investera 1,5 miljarder dollar per år (cirka 10 miljarder kronor) 2010. Även det är en fördubbling jämfört med 2005.

- Detta är en av våra viktigaste framtidsområden och vi kommer kraftigt öka investeringarna de kommande åren, säger Hans Enocson.

Rapporten för Ecomagination publicerades i samband med ett evenemang i Los Angeles där GE:s koncernchef Jeff Immelt diskuterade miljö-och energifrågor tillsammans med andra företagsledare.

- Ecomagination växer bortom våra förväntningar, försäljningen liknar inget annat jag sett under de 25 år jag varit på GE, sade Jeff Immelt vid framträdandet.

GE har minskat sina egna utsläpp av växthusgaser med 4 procent sedan 2004. Trots att GE väntas växa kraftigt de kommande åren så kommer GE:s egna utsläpp av växthusgaser att minska.

Exempel på teknologier som GE utvecklar rör bland annat vindkraft, transporter, renare kolkraftverk, belysning och vattenrening.