Sverige i topp i innovationsundersökning

• Innovation är vägen till hållbar ekonomisk tillväxt i Europa.
  • En framgångsrik innovationspolitik skulle innebära påtagliga förbättringar av EU-medborgarnas liv och förbättra deras välfärd.
  • Många förväntar sig att EU hjälper till att främja innovation.
  • Tyskland, Sverige och Finland uppfattas ha nått längre än övriga medlemsländer när det gäller att skapa ett ramverk som leder till innovation.

Bryssel, Belgien, den 21 september 2012: GE presenterar den andra utgåvan av GE:s innovationsbarometer för EU, en oberoende enkät omfattande 260 opinionsbildare i Bryssel i kombination med intervjuer. Barometern innehåller även samt en granskning av mediatäckningen samt offentliga rapporter om innovation i EU. Enkäten presenterades nyligen vid ett seminarium i Europaparlamentet i Bryssel som leddes av Sean Kelly (Irland), medlem av Europaparlamentets utskott för regional utveckling.

”Europa befinner sig fortfarande i djup kris. Vi måste självklart fortsätta att fokusera på att skapa stabilitet och att hantera krisen, men vi måste också inrikta oss på EU:s framtida tillväxt, förnyelse och konkurrenskraft. Innovation har identifierats av Europeiska kommissionen som en av nyckelplattformarna i 2020-strategin och enligt min mening kan innovation komma att bli katalysatorn för hållbar tillväxt och sysselsättning.

Den plötsliga nedgången i viktiga branscher förstärker behovet av att diversifiera till alternativa framgångskällor. Det finns möjligheter att bredda basen för framtida ekonomisk tillväxt där grön energi, jordbruk/livsmedel, miljövetenskap, bioteknik, hälsovård kommer att vara viktiga sektorer. Innovation kommer att stå i centrum för alla dessa. Vi måste se till att bygga ett innovativt ekosystem i hela Europa som underlättar innovation i hela kedjan, från idé till marknadsföring. Den här innovationsbarometern identifierar klart och tydligt några av hindren, men även en förändringsmodell för innovation. Samarbete har identifierats som en viktig drivkraft.

Jag vill uppmuntra institutionerna att när de debatterar nästa flerårsbudget ser till att skydda de 80 miljoner euro som öronmärkts för forskning och innovation enligt programmet Horisont 2010”, sa Sean Kelly i sin presentation.

Hendrik Bourgeois, som är VP European Affairs på GE, kommenterar resultaten så här:

”Den ekonomiska globaliseringen har lett ett skifte i den ekonomiska ordningen och det innebär både möjligheter och svårigheter för EU. Om Europa ska kunna konkurrera och behålla sin position som en stor ekonomisk kraft måste det blir mer innovativt och reagera på de förändrade marknadsvillkoren.

Vi tror att innovation kan bli katalysatorn för Europas ekonomiska förnyelse, men det kommer inte att ske i ett vakuum. Vi måste skapa en miljö som främjar, skapar incitament för och belönar innovation i sin bredaste mening, både inom den offentliga och privata sektorn.

GE tror starkt på att de företag och ekonomier som investerar i innovation i dag kommer att ha en starkare position för tillväxt när de ekonomiska svårigheterna är över.”

Resultaten av undersökningen bekräftade återigen att innovation uppfattas som en viktig faktor för EU:s framtida konkurrenskraft. EU står dock inför stora utmaningar när det gäller kommersialisering av sina innovationer och när det gäller att få fart på tillväxten och sysselsättningen.

Investera i innovation

Förväntningarna är höga, förmodligen med anledning av den ekonomiska och finansiella krisen, på att innovation ska bli den utlösande faktorn för att få tillbaka Europa på rätt väg mot hållbar ekonomisk tillväxt.

• Enligt 2012 års barometer har antalet som tror att EU har varit mer framgångsrika när det gäller att allokera sin politik, resurser och budget för att stödja forskning och innovation ökat med åtta procent jämfört med 2010 års innovationsbarometer. 93 % av deltagarna – vilket är en ökning med sju procent jämfört med 2010 – tror att investeringar i innovation är ett av de bästa sätten att skapa jobb i Europa. Antalet som tror på fördelar med en stark innovationspolitik för energi- och vårdsektorerna är också på väg upp – den senaste ökade med sex procent.
  • Utöver ekonomiska resultat förväntar sig en stor majoritet av deltagarna att en framgångsrik innovationspolitik skulle leda till påtagliga fördelar för många dimensioner av EU-medborgarnas liv och förbättra deras välfärd, i synnerhet inom områdena miljö, hälsa och utbildning.
  • 64 % anser att förenklad byråkrati för de företag som försöker få tillgång till EU:s innovationsmedel är det som EU:s innovationspolitik borde prioritera de kommande åren. Problemet med finansiering är en viktig fråga enligt deltagarna; 92 % anser att ytterligare medel för forskning och innovation inom EU är viktigt för att stödja innovation.
  • Samtliga innovationsintressenter är eniga om att mentaliteten i Europa måste förändras om innovation ska bli en del av det europeiska samhället. Enligt deltagarna uppfattas den europeiska kulturen som innovationsfientlig, och flera gånger nämns kultur och utbildning som svar på vilka frågor som behöver hanteras för att frigöra Europas innovationspotential. Inom det här området förväntar sig deltagarna ett tydligt åtagande från EU för att hjälpa till att lyfta fram värdet av innovation för EU:s studenter.

I Europa uppfattas vissa länder, i synnerhet Tyskland, Sverige och Finland, ha nått längre än övriga medlemsländer när det gäller att skapa ett ramverk som leder till innovation. En del av opinionsbildarnas positiva bedömning kan förklaras av viljan och förmågan att ta innovationer till marknad, större satsningar från både stat och företag till forskning och utveckling samt goda förbindelser mellan den akademiska världen och industrin. Deltagarna anser att EU bör hämta inspiration från de här faktorerna och inlemma dem i sin innovationspolitik och sina innovationsbeslut.

Innovation har varit en central prioritet under det senaste århundradet, med stöd av flera strategier, finansieringsprogram och utvärderingar. GE har en stark övertygelse om att innovation spelar en central roll för EU:s tillväxtstrategi.

Bakgrundsinformation

Fältarbetet för den andra utgåvan av innovationsbarometern ägde rum mellan november och december 2011 och genomfördes av det oberoende undersöknings- och konsultföretaget StrategyOne.

Precis som med den första utgåvan var målet med enkäten att utvärdera Bryssels opinionsbildares insikter i det innovationspolitiska läget i EU när det gäller:

• Allokering av resurser och budget
  • Effekter och fördelar för ekonomin i EU
  • Effekter och fördelar för EU:s medborgare
  • Hinder för innovation
  • Möjliga förbättringar för att stödja innovationspolitiken
  • EU:s medlemsstaters prestationer inom området innovation.

GE-kontakt:

Hugh Gillanders
+32 2235 6914 +32 (0) 473926914 hugh.gillanders@ge.com

GE är ett globalt infrastruktur-, finans- och medieföretag som tar sig an världens tuffaste utmaningar. GE betjänar kunder inom allt från energi, vatten, transport och sjukvård till tillgång till pengar och information i fler än 100 länder och har över 300 000 anställda världen över. GE har över 90 000 anställda i Europa i sina företag, varav många har sina huvudkontor i regionen. Företagets internationella huvudkontor ligger i Bryssel.

Om StrategyOne

StrategyOne är ett strategiskt undersöknings- och mätkonsultinstitut med fullservicetjänster. Företaget bildades 1999 i New York, och har kontor i London, New York, Paris, Bryssel, Washington, Chicago, Silicon Valley, Abu Dhabi och Atlanta. StrategyOne genomför rutinmässigt projekt med globalt perspektiv. I Europa förser StrategyOne företag och organisationer med enkäter som omfattar opinionsbildare och intressenter, samt marknadsundersökningar och mätningar av kommunikations- och PR-initiativ.

Taggar: