Första informationstjänsten som enkelt navigeras med rösten

Första informationstjänsten som enkelt navigeras med rösten Genom en ny rösttjänst - som är utvecklad av Bozoka och Mviva kan du få information om väder, nyheter, börsen, horoskop, golfväder, spelresultat och vin, via röstkommandon i din telefon. Tjänsten distribueras och marknadsförs av GEAB The Phone House. Informationen är samlad under en huvudmeny med innehållsförteckning, användaren kan sedan navigera bland rubrikerna med rösten utan att behöva backa tillbaka till huvudmenyn. Golfare kan t ex få en väderprognos för den golfbana som man ska spela på och Vinguiden ger dig tips på viner. Säg: "vin från Spanien för åttio kronor" och få ett vintips direkt i örat. Ringer du från en mobiltelefon kan du få all fakta du vill ha som textmeddelande genom att säga "Skicka SMS". - Vintips behöver man typiskt på vägen till Systemet. Och det kan inte bli enklare än att man lyfter luren och frågar, säger Christian Lewenhaupt, marknadschef på Bozoka. - Efterfrågan på informationstjänster är enorm och vi erbjuder både nyttotjänster t ex nyheter och nöjestjänster som spelresultat. Vi tror att folk gillar kombinationen och fler tjänster ska lanseras successivt. För att göra samtalet till en upplevelse har vi även lagt in ljudeffekter, säger Linda Bergström, affärsutvecklare Mviva. Tjänsten nås genom att ringa 0714-60 000 och fungerar både från stationär telefon och mobiltelefon. Samtalen till rösttjänsten kostar 8:65 per minut, men användaren betalar bara för de sekunder som tjänsten används. [REMOVED GRAPHICS] För mer information kontakta: Christian Lewenhaupt, Linda Bergström, marknadschef Bozoka affärsutvecklare Mviva Tel 08-545 068 03, Tel 08-615 40 44, Mobil 0708-344371 Mobil 070-519 54 50 christian.lewenhaupt@bozoka.com Linda.bergstrom@mviva.net GEAB The Phone House är idag Sveriges största oberoende återförsäljarkedja inom mobiltelefoner och står för cirka 12 procent av den svenska marknaden. Vi är ett miljöcertifierat företag enligt ISO 14001 normen och har 53 butiker i Sverige. Våra ägare är The Carphone Warehouse som är Europas största affärskedja inom telefoni och dessutom noterat på Londonbörsen. Kedjan har ca 5 000 anställda och drygt 1 100 butiker i Europa där butikerna går under namnet "The Phone House". Mer info på: www.phonehouse.se Mviva arbetar med mobila tjänster och ägs av America Online (AOL) och The Carphone Warehouse Group (CPW). Mviva finns idag i England, Frankrike, Holland och. Mer info på: www.mviva.net Bozoka erbjuder färdiga lösningar för mobila tjänster till mediaföretag och operatörer. Bozoka arbetar med wap, sms, web och framtida format som 3G och digital-TV. Redan idag finns färdiga tjänster för väder, aktiekurser, nyheter, ringsignaler, horoskop samt sport- och spelresultat. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/11/20011211BIT01020/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/11/20011211BIT01020/bit0001.pdf