Gedda & Ekdahl och Bird & Bird går samman

Report this content

Gedda & Ekdahl och Bird & Bird går samman Advokatbyrån Gedda & Ekdahl går samman med Bird & Bird, som är en av Europas ledande advokatbyråer inom telekom, IT, media och underhållning. Sammanslagningen av de båda advokatbyråerna sker den 1 december 2000, då Gedda & Ekdahl byter namn till Bird & Bird. Sammanslagningen kommer att medföra en tydlig fokusering på verksamheter inom TIME-sektorn (Telecom, IT, Media, Entertainment) och den är den första i sitt slag där en svensk och en engelsk byrå går samman. Bird & Bird har kontor i London, Paris, Bryssel och Hongkong. Byrån påbörjade sin europeiska expansion 1999 med ett kontor i Bryssel och i januari 2000 följde etableringen i Paris. Bird & Bird har idag över 250 jurister varav 80 utanför Storbritannien och rankas som en av de ledande byråerna i Europa inom bl a telekom, IT och e-handel. Omsättningen ökade med 34% förra året. Gedda & Ekdahl är idag en framstående byrå inom affärsjuridik med ett tilltagande fokus på klienter inom telekom, IT, media, underhållning och e-handel. Byrån har cirka 30 anställda, varav 9 är delägare, och dessa blir fr o m den 1 december delägare i Bird & Bird. Första halvåret 2000 ökade omsättningen med cirka 35%. De båda byråernas samarbete, som pågått under 20 år, har intensifierats under de senaste åren. - Klienternas krav på entreprenöranda och innovation växer och vi som juridiska rådgivare måste kunna möta den efterfrågan. Det är viktigt att vårt arbetssätt kan skapa ett mervärde till de enskilda klienterna, säger Michael Frie, managing partner i Gedda & Ekdahl. - Målet med sammanslagningen är att skapa Europas ledande advokatbyrå inom TIME-sektorn, konstaterar Michael Frie. - Skandinaviens enorma utveckling inom den nya ekonomin gör det naturligt för Bird & Bird att etablera sig i regionen. Här finns stora världsomspännande företag inom telekom, internet och e-handel, vilket har haft en avgörande betydelse för vårt val av etableringsort, säger David Kerr, styrelseordförande i Bird & Bird. - Vi kommer att se till att etableringen i Stockholm blir lika framgångsrik som etableringen i Paris, där byrån på kort tid etablerat sig som en "top technology firm", avslutar David Kerr. För ytterligare information: Michael Frie, managing partner Gedda & Ekdahl, 08-506 320 07 eller 070-517 75 89 David Kerr, styrelseordförande Bird & Bird, +44 207 415 6000 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/12/20001012BIT00050/bit0002.pdf