Sveriges största datorsajt kopplar grepp om nördarna

Report this content

STOCKHOLM - SweClockers.com, som driver Sveriges största och mest lönsamma webbsajt för datorer och hårdvara, bildar nu ett digitalt förlag inom nischade segment - Geeks Publishing. I portföljen ingår till en början titlarna SweClockers.com och 99mac.se, båda verksamma inom tekniksegmentet.

SweClockers.com grundades 1999 som ett hobbyprojekt inom nischen datorhårdvara och aktiebolaget SweClockers AB grundades 2004. Sajten och bolaget har haft en god tillväxt sedan dess och är idag en mycket lönsam affär. För tre år sedan förvärvades även Apple-communityt 99mac.se.

Nu byter bolaget namn till Geeks Publishing AB. Det digitala förlaget kommer att fokusera på och koppla ett hårdare grepp om nördarna i Sverige. Tillväxt skall ske organiskt samt genom förvärv för att bredda portföljen inom teknikintresserade målgrupper.

Edin Mehinovic, vd, berättar:

- Vi har jobbat med att strukturera upp vår organisation för att kunna driva ett digitalt förlag inom nischade segment och gör oss redo för att möta framtida utmaningar, exempelvis kommersiella sådana. Detta markerar vi genom att byta namn och profil till Geeks Publishing och idag drog jag också igång en stor omorganisation för att verkställa förändringarna.

I och med omorganisationen passar det digitala förlaget på att slå ihop de två redaktionerna till en enda och har utsett personer som ansvarar för respektive titel. Redaktionen leds av Emil Åkered som är nytillsatt redaktionschef och som befordrats inom bolaget. Sammanslagningen skall leda till ett bättre samarbete mellan titlarna med en mer effektiv och flexibel redaktion. Edin kommenterar vidare:

- Vi har ett par riktigt starka och lönsamma år bakom oss och nu skall vi satsa på nyrekryteringar och att utöka vår läsarskara, samt förstås att paketera ett ännu mer intressant annonserbjudande till våra kunder.

Geeks Publishing AB (fd. SweClockers AB) omsatte kalenderåret 2014 cirka 14,5 MKR med en vinstmarginal om 44 procent. SweClockers.com besöktes under vecka 24 av cirka 219 000 unika webbläsare dekstop, samt 94 000 unika webbläsare mobilt (TNS Sifo). 99mac besöktes under samma period av cirka 76 000 unika webbläsare desktop/mobil aggregerat (TNS Sifo).

Förlagets sajt lanseras under hösten 2015.

För mer information, kontakta:
Edin Mehinovic, VD
E-post: edin@sweclockers.com

Taggar:

Snabbfakta

Geeks Publishing AB - digital publiceringsverksamhet inom nischade segment. Vår styrka är just att vi är de nördar som vi skriver för. Våra titlar är kvalitativa, djupgående och nördiga.