• Geely Holding Group/

Geely-koncernen investerar i isländska Carbon Recycling International och fortsätter att utveckla bilar drivna av förnybar energi och metanol

Report this content

REYKJAVIK, ISLAND, 3 juli, 2015 – Zhejiang Geely Holding Group (”Geely Group” eller ”Geely-koncernen”) offentliggör idag planer på att investera totalt USD 45,5 miljoner i Carbon Recycling International (CRI). Investeringen består av en intial investering samt ytterligare aktieköp i CRI över en treårsperiod. Geely-koncernen blir därmed en betydande aktieägare i CRI och kommer även att finnas representerad i bolagets styrelse.

CRI grundades 2006 i Reykjavik, Island och har snabbt blivit världsledande inom produktion av metanol från ren energi och återvunnet koldioxidutsläpp. CRI driver världens första produktionsanläggning för förnybar metanol.

Geely-koncernen är Kinas ledande internationella fordonskoncern och består av ett antal bilmärken, inklusive den svenska biltillverkaren Volvo Personvagnar, den brittiska ikonen London Taxi Company samt kinesiska Geely Auto, som marknadsför bilar i 35 länder över hela världen.

Geely-koncernen och CRI har för avsikt att samarbeta kring utvecklingen av produktionsteknik för metanolbränsle i Kina samt utforska utvecklingen av 100% metanoldrivna fordon i Kina, Island och andra länder. Företagen delar visionen om att metanol ska spela en viktig roll som ett rent och hållbart bränsle i Kina, Europa och övriga världen.

Li Shufu, ordförande i Geely-koncernen kommenterar: “Genom en varierad uppsättning lösningar för ny energi, inklusive teknik för metanolfordon siktar Geely på att nå vårt långsiktiga mål på inga utsläpp. Geely Auto har under en lång tid investerat betydande resurser i utvecklingen och främjandet av metanoldrivna motorer. Vi har redan gjort framsteg i Kina och investeringen kommer att ge oss möjligheten att främja avancerad metanolteknik i Europa. CRI har visat förmågan att kunna utveckla förnybar metanol och de är verksamma i hela värdekedjan och jag ser mycket fram emot vårt samarbete. Det här är en viktig symbol för Geely-koncernens globala engagemang för hållbar utveckling.”

”Det är glädjande att få inkludera Geely-koncernen bland våra aktieägare och styrelse. Vid sidan av dess växande verksamhet för traditionella fordon har Geely-koncernen gjort stora framsteg inom förnybar energiteknik och kommer vara en av de viktigaste aktörerna i bilindustrins framtid”, säger KC Tran, VD och medgrundare av CRI, och lägger till ”Med en ökande global efterfrågan på bränslen med låga koldioxidutsläpp, och som första företag i världen att utveckla förnybar teknik för metanol samt driva en produktionsanläggning med detta ändamål, bygger CRI en pipeline av projekt med kunder från europeiska och kinesiska kraft-, kemi- och stålbolag. Geely-koncernens investering ger ytterligare ett godkännande av vår affärsmodell och kommer att stärka vår förmåga att utveckla och främja metanol som hållbart bränsle för transporter.

Geely Auto blev 2005 den första biltillverkaren i Kina att bedriva forskning och utveckling inom metanoldrivna fordon. Företaget arbetar aktivt med partners över hela Kina för att öka användningen av metanoldriva fordon och har redan distribuerat metanoldrivna taxibilar i städer runt om i landet.

CRI marknadsför sin förnybara metanol i Europa under det registrerade varumärket Vulcanol, där det blandas med bensin och används för produktion av biodrivmedel.

Om Zhejiang Geely Holding Group

Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd. (“Geely Group” eller ”Geely-koncernen”) grundades 1986 och har sitt huvudkontor i Hangzhou, Kina. Koncernen och dess företag har etablerat verksamheter som omfattar hela fordonsindustrins värdekedja, från forskning, utveckling och design till produktion, försäljning och service. Det är en fullt integrerad och självständig fordonstillverkare som producerar bilar, motorer och kopplingar. Idag är Geely-koncernen en av Kinas snabbast växande biltillverkare och branschens ledande privatägda koncern.

Om Carbon Recycling International

Carbon Recycling International (CRI) är ett isländskt aktiebolag med huvudkontor i Reykjavik och produktionsanläggning i Svartsengi. CRI fångar upp koldioxid från industriutsläpp och omvandlar förnybar energi till bilbränsle med extremt låga koldioxidutsläpp och förnybar metanol som marknadsförs under varumärket Vulcanol®. För ytterligare information, besök www.carbonrecycling.is.

- ### -

Presskontakter: