Geely undertecknar definitivt köpeavtal med Ford om att förvärva Volvo Personvagnar

Report this content

För omedelbart offentliggörande: Hangzhou, Kina / Göteborg, Sverige – 28 Mars 2010 – Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. (”Zhejiang Geely Holding Group”), en av Kinas snabbast växande biltillverkare, offentliggör att man idag har undertecknat ett bindande köpeavtal med Ford Motor Company att förvärva 100 procent av Volvo Car Corporation (”Volvo Personvagnar”) och relaterade tillgångar (främst immateriella tillgångar). Avtalet undertecknades av Li Shufu, ordförande i Zhejiang Geely Holding Group, och Lewis Booth, Finansdirektör på Ford Motor Company. Undertecknandet bevittnades av Li Yizhong, IT och Industriminister i Kina och Maud Olofsson, Sveriges vice statsminister och Näringsminister. Li Shufu, ordförande i Zhejiang Geely Holding Group kommenterade: ”Kina, världens största bilmarknad, kommer att bli Volvos andra hemmamarknad. Volvo kommer att inneha en unik position som ett världsledande premiumvarumärke med tillväxtmöjligheter på den snabbt växande kinesiska marknaden.” Alan Mulally, Fords koncernchef och VD kommenterar: ”Volvo är ett unikt varumärke med en excellent produktlinje. Det här avtalet ger Volvo en gedigen bas för dess fortsatta utveckling av verksamheten under Geelys ägarskap.” Zhejiang Geely Holding Group har säkrat den finansiering som krävs för att slutföra affären, vilken värderar Volvo Personvagnar till 1,8 miljarder USD. Zhejiang Geely Holding Group har även säkerställt tillgång till betydande rörelsekapital för att finansiera Volvo Personvagnars löpande verksamhet. De slutliga avtal som nu undertecknats omfattar, utöver köpeavtalet, ytterligare avtal gällande immateriella rättigheter, inköp samt forskning och utveckling mellan Volvo Personvagnar, Zhejiang Geely Holding Group och Ford Motor Company. Volvo Personvagnar har en stark position från vilken man kan verka som en självständig enhet och genomföra sin långsiktiga affärsplan. Geely har för avsikt att bevara Volvo Personvagnars befintliga produktionsanläggningar i Sverige och Belgien och samtidigt utvärdera möjligheterna att tillverka Volvobilar i nya anläggningar i Kina. I avvaktan på berörda myndigheters godkännande, beräknar de två bolagen att affären kommer att slutföras under tredje kvartalet i år, då även sedvanliga justeringar av köpeskillingen hänförliga till pensioner, skulder, kassa och rörelsekapital kommer att ske. Ordförande Li tillade: ”Vi är glada att vi har nått den här överenskommelsen med Ford, vilket ger oss möjlighet att bevara och förstärka Volvos välkända varumärkesarv. Den här affären kommer att säkra Volvos fortsatt ledande position in premiumsegmentet, där man åtnjuter ett globalt anseende avseende säkerhet och miljövänliga teknologier. Det välkända svenska varumärket kommer att förbli troget sina kärnvärden inom säkerhet, kvalitet, miljöhänsyn och modern skandinavisk design”. Som en del av transaktionen kommer Geely att bevara det nära samarbete Volvo Personvagnar har med anställda, fackföreningar, leverantörer, återförsäljare och framförallt kunder. Vid affärens genomförande kommer Volvo Personvagnar att vara ett självständigt bolag med en egen ledningsgrupp baserad i Göteborg och en ny styrelse. Styrelsen och ledningen kommer att ha uppdraget att utveckla Volvo Personvagnars marknadsledande position inom säkerhet och miljö för att expandera bolaget som ett världsledande premiumvarumärke med närvaro på mer än 100 marknader med ambitiösa planer för den snabbt växande marknaden i Kina. Om Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. Zhejiang Geely Holding Group grundades 1986 och har sitt huvudkontor i Hangzhou, Kina. Zhejiang Geely Holding Group och dess närstående företag har etablerat verksamheter som omfattar hela fordonsindustrins värdekedja, från forskning och utveckling till design, produktion, försäljning och service. Tillsammans utgör de en fullt integrerad och oberoende grupp av fordonstillverkare, som producerar bilar, motorer samt växellådor. Idag är dessa en av Kinas snabbast växande tillverkare inom fordonsindustrin, liksom även denna industris största privatägda företagsgrupp. Kontaktuppgifter Mr. Yuan Xiaolin Zhejiang Geely Holding Group Tel: +86 (571) 2813-6666 Mobil: +86 1371-806-4551 Email: ma@geely.com Mr. Tim Burt Brunswick Group LLP Tel: +44 (20) 7396-7497 Mobil: +44 (7834) 502-497 Email: geely@brunswickgroup.com Mr Meyrick Cox N.M. Rothschild & Sons Limited Finansiell rådgivare till Zhejiang Geely Holding Group Tel: +44 (7768) 392-962 Email: meyrick.cox@rothschild.com Mr. Anders Fogel Brunswick Group LLP Tel: +46 (8) 4103-2181 Mobil: +46 (709) 627-842 Email: geely@brunswickgroup.com

Taggar: