Österlenföretag lanserar internationellt galoppmagasin.

Report this content

Simrishamnsföretaget Genberg & Co lanserar nu vad som kan vara världens första globala magasin om galoppsport - Gallop Magazine.

– Vi har producerat GaloppMagasinet i Sverige i fem år och har fått massor av positiva kommentarer från hela världen, så nu tyckte vi att det var dags att satsa internationellt, säger chefredaktören Mats Genberg.

Galopp är en av världens största publiksporter, och i så gott som hela världen den absolut största hästsporten. Trots det finns det ingen internationell populärtidskrift om sporten.

– Det finns ett otal regionala publikationer om spel, resultat, avel och annat. I flera länder till och med dagstidningar. Men det saknas helt en tidning för fans och ett magasin som vänder sig till läsare som inte redan är helt och hållet inne i sporten.

– Dessutom med en global vinkel.

Till vardags driver Mats och hustrun Catarina reklam- och PR-byrån Genberg & Co. Ett stort galoppintresse och 15 egna hästar gjorde att man såg behovet av en tidning för galoppsporten i Sverige. ”GaloppMagasinet” startades 2007 och har de senaste två varit officiellt organ för den svenska galoppsportens förbund - Svensk Galopp.

Under resor i galoppvärlden har man fått många positiva kommentarer om den svenska tidskriften och en hel del frågor om det fanns en engelskspråkig version. Det som utlöste det hela var ett besök i galoppens hemland England där man i en stor internationell tidningsbutik konstaterade att det inte fanns någon annan publikation med samma inriktning.

– Till slut beslöt vi oss för att satsa och prova och vårt första nummer av vår engelskspråkiga tidning ”Gallop Magazine” var klart i början av augusti.

Premiär hade man i den amerikanska galoppmetropolen Saratoga och genom en internationell distributör finns tidningen nu att köpa i 10 länder. Från Hong-Kong till Sydafrika. I London säljs den bland annat på Harrods och på Selfridges på Oxford Street.

– Vi har också på mindre än två månader fått fler än 4000 likes på Facebook och intresset är stort!

Första veckan i september var man nedbjudna till en hästmässa i Abu Dhabi, och bjöds på säväl monter som resa och hotell av mässarrangören. Där fick man också en inbjudan till att delta på Europas kanske största galoppdag – Prix de l’Arc de Triomphe i Paris första helgen i oktober. En tävlingsdag med ca 50 miljoner kronor i prispengar och 50,000 besökare.

– Än så länge kör vi ”på gehör”, och nu är nästa steg att skapa större intäkter och få prenumeranter så att vi kan börja arbeta långsiktigt med tidningens framtid. Men första numret gav i alla fall så mycket annonsörer att vi kunde klara det hela ur vår egen driftbudget och det känns som en klar signal att galoppbranschen vill ha och behöver oss.

Mats Genberg / Genberg & Co AB

Chefredaktör