Finska Growth Marketing-byrån Genero till Sverige

Report this content

Growth Marketing-byrån Genero, en av de snabbast växande byråerna i Finland, expanderar till Sverige. Genero är redan på jakt efter både medarbetare och lokal i Stockholm.

Genero har funnits i 10 år och startades i Helsingfors av Sebastian och Rasmus Östman, samt Jonathan Björkskog, alla tre med rötterna i Jakobstad, i den finlandssvenska delen av Österbotten. Idag har Genero kontor både i Jakobstad och i Helsingfors och är en av landets snabbast växande byråer. Bara under 2018 växte Genero med 32 procent och detta år omsätter byrån närmare 8 miljoner euro.

- Vi har haft en fantastisk utveckling i Finland de senaste åren. Sedan 2011 har vi även jobbat med kunder på den svenska marknaden. Under det senaste året har omsättningen från Sverige ökat kraftigt. Vi hjälper våra kunder att växa och flera av dem expanderar nu även i Sverige. Det är också en viktig anledning till att vi startar upp verksamhet i Sverige, säger Sebastian Östman, grundare och byråledare på Genero.

För två år sedan fick Genero nya ägare då den finska mediekoncernen A-lehdet köpte en majoritetsandel i byrån. Genero har fortsatt att expandera både med befintliga kunder och nya, däribland det italienska livsmedelsföretaget Mutti.

- Vårt mål har alltid varit att skapa så bra resultat som möjligt oberoende av kanal. Den starka tillväxten de senaste åren visar att det finns ett behov av byråer som kombinerar strategi och kreativ planering med teknik och datadriven marknadsföring. Tillsammans med A-lehdet har vi kunnat ta våra kunders kommunikation till nästa nivå och skapa innehåll som verkligen intresserar, säger Rasmus Östman, vd och grundare för Genero.

Marknaden förändras och vi ser ett ökande intresse bland många företag att välja bort den traditionella reklambyrån och istället välja en tillväxtbyrå som hjälper dem med tillväxt på flera områden. Det är där vi kommer in som den growth marketing- byrå vi är, säger Christopher Oksman, Lead Growth Hacker och partner för Genero.

Nu etablerar sig Genero i Sverige, där man är på jakt efter både medarbetare och lokal.

- Vi rekryterar som bäst en Business Director och tillsammans ska vi bygga ett Genero i Stockholm som ska kunna hjälpa våra befintliga kunder men även hitta nya. Vårt mål är att växa med våra kunder, både i Finland, Sverige och internationellt, säger Sebastian Östman.

På Genero jobbar man redan med flera kunduppdrag för flera länder i Norden och det finns både likheter och skillnader mellan marknaderna. Enligt Rasmus Östman är bland annat konsumentbeteendet och användningen av digitala plattformar relativt likadana.

- De metoder som fungerat bra i Finland har också fungerat bra i övriga Nordiska länder och med vår erfarenhet är vi en bra byråpartner för de företag som vill skapa tillväxt på flera marknader. Vi ser självfallet att det även finns vissa skillnader i köpbeteende och kulturer mellan länderna, men där främsta
barriären är språket. Eftersom vi är en finlandssvensk byrå, så är just språket inte ett problem för oss när vi nu startar upp Genero i Sverige, säger Rasmus Östman.

Genero Helsingfors
Märaholmsgatan 3

Directions

Genero Jakobstad
Alholmsgatan 4
68600 Jakobstad

Directions

Genero Ab är en growth marketing-byrå med fokus på mätbar digital marknadsföring, vars mål är att öka kundföretagens tillväxt. Genero är en del av A-lehdet koncernen. Till Generos kunder hör bland andra Mutti, Snellman, Komplett Bank, Halti, Kokkikartano och Gold & Green. 2018 hade företaget en omsättning på 5 miljoner euro. Läs mer www.generodigital.se

Citat

Vi har haft en fantastisk utveckling i Finland de senaste åren. Sedan 2011 har vi även jobbat med kunder på den svenska marknaden. Under det senaste året har omsättningen från Sverige ökat kraftigt. Vi hjälper våra kunder att växa och flera av dem expanderar nu även i Sverige. Det är också en viktig anledning till att vi startar upp verksamhet i Sverige.
Sebastian Östman, grundare och byråledare på Genero
Vårt mål har alltid varit att skapa så bra resultat som möjligt oberoende av kanal. Den starka tillväxten de senaste åren visar att det finns ett behov av byråer som kombinerar strategi och kreativ planering med teknik och datadriven marknadsföring. Tillsammans med A-lehdet har vi kunnat ta våra kunders kommunikation till nästa nivå och skapa innehåll som verkligen intresserar.
Rasmus Östman, vd och grundare för Genero
 Vi rekryterar som bäst en Business Director och tillsammans ska vi bygga ett Genero i Stockholm som ska kunna hjälpa våra befintliga kunder men även hitta nya. Vårt mål är att växa med våra kunder, både i Finland, Sverige och internationellt.
Sebastian Östman, grundare och byråledare på Genero
Rasmus Östman, vd och grundare för Genero