Microsoft har valt Genesis-IT som ASP

Report this content

Microsoft har valt Genesis-IT som ASP Genom ett direktavtal kan Genesis-IT nu hyra ut Microsofts program var helst i världen. Bland produkterna finns Windows 2000, Office 2000, SQL Server 2000, Exchange 2000 Server med flera. Genesis-IT är ett företag som varit tidigt ute på application service provider-marknaden. Det har tidigare varit pilotpartner till Microsoft under en tid och har sex månaders erfarenhet av att drifta Windows 2000 med affärskritiska tillämpningar. Genesis-IT har ett flera kunder med gott renommé - bland dem finns revisionsbyrån Lindebergs Grant Thornton, Electrolux Home-butikerna samt Electrolux SR. Genesis-IT har vidare en fungerande plattform. Genesis-IT kan nu utöka sitt ASP-erbjudande med bl a Office 2000 på Microsofts senaste plattform Windows 2000. Här ingår Office On-Line och Microsofts övriga serverprodukter. Genom avtalet med Microsoft säkerställer vi vår ASP-lösning för våra kunder. Microsofts globala satsning på ASP-området är viktig säger Sven Wallgren, VD vid Genesis-IT AB. Det bekräftar Genesis-ITs roll på ASP- marknaden och företagets satsning på ASP-modellen som vi har arbetat med sedan januari 1998. Samtidig ger det en ökad trygghet för oss som bolag och våra kunder som använder våra tjänster på en plattform från Microsoft. Vi har ett aktivt samarbete med Genesis-IT AB, först under en pilotperiod och nu då vi lanserar vårt ASP-program globalt. Genesis-IT AB är bland de första ASP-partners vi ingår avtal med. Genesis-IT AB är ett tydligt, renodlat ASP-företag, som har lyckats implementera sina tjänster i skarp drift till ett flertal kunder, som t ex Electrolux Home-kedjan, Electrolux SR och Lindebergs Grant Thornton. De ligger långt framme och har viktig erfarenhet av att drifta Windows 2000 som kommer att tjäna våra gemensamma kunder som väljer en ASP-lösning, säger Thomas Wernborg; Sales Manager på Internet Business Group i Sverige. En application service provider, ASP, förenklar de tekniska rutinerna för kunden. Programvaran i en användares dator flyttas till en central server, där flera utnyttjar samma applikationer. Användarna gör stora besparingar genom att hyra programvaran för en fast månadsavgift. Då ingår uppdateringar, underhåll och annan support. Företaget får minskad administration och en gemensam plattform. För ytterligare information kontakta Sven Wallgren, VD vid Genesis-IT, tel: 0920-27 27 00, mobil: 070-180 27 11, e-post: Sven.Wallgren@genesis-it.se. Thomas Wernborg, Microsoft AB, Internet Business Group tel: 08-752 28 14, e-post: thomasw@microsoft.com. Fakta om Genesis-IT Genesis-IT AB i Luleå, med ca 45 medarbetare, är en av Sveriges ledande ASP-leverantörer som utvecklar och tillhandahåller administrativ programvara för småföretag. Företagets affärsidé är att med partners och organisationer hyra ut underhållsfria applikationer samt tjänster på TM valfri plats eller enhet i världen. WorldWideDesktop, WWD , är företagets ASP-tjänst som kan liknas vid både operativsystem, hårddisktillgång, behörighet till e-post och Internet. Genesis-IT startade 1998 som en avknoppning från FDT AB som i sin tur inledde sin verksamhet 1979. Företaget ägs i dag huvudsakligen av VD Sven Wallgren och Tommy Flink, Chief Operating Officer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/17/20001017BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/17/20001017BIT00350/bit0002.pdf