Genova delavyttrar två fastigheter i Norrtälje till ett underliggande fastighetsvärde om cirka 1,3 Mdkr

Genova har avtalat om att avyttra fastigheterna Journalisten 1 och Handelsmannen 1 i Norrtälje till ett nybildat joint venture där Genova är hälftenägare tillsammans med Nrep. Försäljningen sker till ett underliggande fastighetsvärde om 1 286 Mkr, vilket motsvarar bokförda värden. Sammantaget innebär de finansiella effekterna av transaktionen att Genovas likviditet stärks med cirka 185 Mkr och att räntebärande skulder minskar med cirka 1 Mdkr.

Genova förvärvade fastigheterna 2016 till ett underliggande fastighetsvärde om 40 Mkr och inledde direkt ett planarbete för att möjliggöra byggnation av bostäder. I slutet av 2019 vann detaljplanen laga kraft och Genova har sedan dess utvecklat ett modernt vård- och omsorgsboende, en förskola, två garage och 408 hyresbostäder med investeringsstöd, varav 246 är under pågående byggnation.

Fastigheterna är mijöcertifierade med stark hållbarhetsprofil och har ett totalt hyresvärde om cirka 61 Mkr där Genova bedömer att hyrestillväxten kommer vara god de närmsta åren till följd av att hyresbostäderna är byggda med investeringsstöd, vilket skapar förutsättningar för fortsatt värdeskapande. Genova kommer att kvarstå med det operativa ansvaret för fastigheterna och bolagen via ett förvaltningsavtal.

Journalisten 1 färdigställdes under 2023 och är fullt uthyrd med en uthyrbar yta om cirka 16 000 kvm och utgörs av 162 hyrebostäder med investeringsstöd, ett vård- och omsorgsboende med 80 bostäder, en förskola med kapacitet för 125 platser samt ett garage. Transaktionen är villkorad av vissa finansieringsförbehåll. Tillträdet för Journalisten 1 planeras ske i juni 2024.

Handelsmannen 1 kommer färdigställas under slutet av 2024 och kommer utgöras av 246 hyrebostäder med investeringsstöd och en uthyrningsbar yta om cirka 12 800 kvm samt ett garage. Tillträdet för Handelsmannen 1 bedöms ske under första kvartalet 2025.

”Vi har utvecklat dessa tidigare industrifastigheter till nya levande bostadskvarter i centrala Norrtälje. Nu tar vi nästa steg genom att delavyttra projektet och samtidigt inleda ett strategiskt samarbete med Nrep för den fortsatta utvecklingen av fastigheterna. Affären stärker Genovas balansräkning och likviditet samt möjliggör för framtida investeringar”, kommenterar Michael Moschewitz, VD för Genova Property Group.

”Vi är glada att starta det här samarbetet med Genova som utvecklat attraktiva och hållbara fastigheter med bostäder till rimlig hyra samt ett modernt vård- och omsorgsboende kombinerat med en förskola. Det är helt enligt vår strategi att arbeta tillsammans med långsiktiga samarbetspartners inom bostäder och samhällsfastigheter i en fin tillväxtkommun", kommenterar Carl-Adam von Schéele, Sverigechef för Nrep.

Denna information är sådan information som Genova Property Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 juni 2024, kl 20:30 CEST.

Genova Property Group AB (publ) är ett modernt och personligt fastighetsbolag som äger, förvaltar och utvecklar fastigheter med fokus på Storstockholm och Uppsala. Per den 31 mars 2024 ägde bolaget fastigheter till ett värde om cirka 10,1 mdkr och en uthyrbar yta om cirka 350 000 kvm samt innehade cirka 9 400 bostadsbyggrätter. Genovas aktie är sedan juni 2020 upptagen till handel på Nasdaq Stockholm.

Genova – Smålandsgatan 12 – 111 46 Stockholm – www.genova.se