Bokslutskommuniké 2020

Rapport över det fjärde kvartalet 2020

Oktober – december i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 19 850 (12 830) tkr. Den organiska tillväxten, justerat för förvärvad omsättning, ökade med 33% och uppgick till 17 102 tkr.
  • Bruttoresultatet uppgick till 19 761 (12 065) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 6 196 (492) tkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 4 604 (-522) tkr.
  • Totalresultat uppgick till 6 347 (-895) tkr.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,13 (-0,01) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -672 (2 824) tkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 44 118 (14 992) tkr.
  • Genovis AB och Glykos Finland Oy har ingått ett licens- och leveransavtal för unika toxin och linker-teknologier att kombineras med den specifika märkningsteknologin för antikroppar från Genovis.

Januari – december i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 61 030 (60 549) tkr. Den organiska tillväxten, justerat för bioprocess- och förvärvad omsättning, ökade med 20% och uppgick till 53 329 tkr.

• Bruttoresultatet uppgick till 59 370 (56 187) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 8 573(13 563) tkr och var belastat av engångsposter för förvärv och omstrukturering om 2,6 mkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 3 140 (10 066) tkr.
  • Totalresultatet uppgick till 1 973 (9 549) tkr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 3 755 (2 824) tkr.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,10 (0,15) kr.
  • Genovis har under året förvärvat samtliga aktier i QED Bioscience Inc. Förvärvet inklusive transaktionskostnader uppgår till 20 miljoner kronor.
  • Under det första kvartalet genomförde Genovis en riktad emission som tillförde bolaget 50 miljoner kronor före emissionskostnader.

Kommentar av Fredrik Olsson, verkställande direktör

Vi avslutade ett utmanande år starkt. I fjärde kvartalet var tillväxten i kärnaffären för enzym inom Analytics 23 procent och valutajusterad tillväxt uppgick till 33 procent. Tillväxten under fjärde kvartalet drevs av en generell ökad aktivitet i våra marknader tillsammans med några större enskilda ordrar.

Både i Nordamerika och Europa såg vi under inledningen av kvartalet en återhämtning i kundaktiviteten. I Asien fortsatte försäljningstillväxten och vissa marknader visade återgång mot en mer normal marknadsaktivitet.

Antikroppsverksamheten i vårt dotterbolag visade tillväxt i kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år, delvis drivet av ordrar som försköts från kvartal tre till följd av pandemin. Fortsatt påverkas delar av antikroppsaffären av den generella minskningen av diagnostik till följd av Covid-19.

Vi har fullföljt vårt arbete med investeringar i våra elektroniska sälj- och marknadsföringssystem eftersom vi inte förväntar oss kunna genomföra fysiska marknadsaktiviteter såsom konferenser och kundmöten förrän tidigast under andra halvåret 2021. Våra satsningar har resulterat i fortsatt inflöde av nya kunder vilket är mycket glädjande.

Periodvis har vi upplevt utmaningar på olika geografiska marknader till följd av lokala myndighetsrestriktioner i syfte att begränsa smittspridningen. På många marknader begränsas det operativa arbetet i våra kunders laboratorier fortsatt av restriktioner till följd av Covid-19 vilket i sin tur påverkar vår affär. Tidsförskjutningar på grund av utmaningar att genomföra kliniska prövningar har inneburit fördröjningar i en del av våra kunders projekt. Min bedömning är att tillgången på vaccin och genomförande av en förhoppningsvis framgångsrik vaccinering kommer att avgöra återgångstakten till en mer normal marknadssituation under 2021. Trots dessa utmaningar växte vi intäkterna i vår kärnaffär och inflödet av nya kunder resulterade i att vi fortsatt växa vår kundbas jämfört med föregående år.

Genom samarbetet med Glykos lanserade vi under avslutningen av året ytterligare en produkt inom vårt segment för antikroppsmärkning. GLyCLICK® ADC möjliggör snabb och förenklad framtagning av sk antikroppskonjugat (ADC) där Genovis märkningsplattform kombineras med den senaste generationens linker-teknologi från Glykos. Vi arbetar aktivt med att etablera fler industriella partnerskap för att ytterligare förstärka vår produktportfölj och bredda våra kunderbjudande till biopharmaindustrin. Vi fortsätter fokusera på vår produktutveckling och planerar för lanseringar av flera nya enzymprodukter inom analys och antikroppsmärkning under första halvåret 2021.

Under avslutningen av året drabbades flera nyckelmarknader av den andra vågen av pandemin. På kort sikt ökar återigen osäkerheten om vilken påverkan återinförda och förstärkta restriktioner kommer att få på Genovis verksamhet, framförallt i Europa och USA.

Trots att det råder osäkerhet om marknadens utveckling i ett kort perspektiv till följd av pandemin är Genovis tillväxtmöjligheter framöver intakta. Starka underliggande drivkrafter för tillväxt inom flera områden relaterade till biologiska läkemedel och proteinanalys gör att jag behåller en positiv grundsyn för våra möjligheter till fortsatt stark tillväxt över tid.

Jag vill avsluta med att tacka styrelse och ägare för engagemang och stöd under året som gått. Jag vill också rikta ett varmt tack till mina kollegor på Genovis som hanterat ett utmanade år på bästa sätt och med stort engagemang, vilket gör att vi går stärkta in i 2021.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: 046-10 12 33 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kreativitet utveckla och erbjuda innovativa verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadvisor@penser.se, tel 08-463 83 00.

Publicerade rapporter kan hämtas på Genovis webbplats:

Denna information är sådan information som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 februari 2021.