Bokslutsrapport januari - december 2021

Oktober - december 2021

• Nettoomsättningen ökade med 112 procent och uppgick till 42 060 (19 850) tkr. Ca 20 mkr avser intäkter från licensavtal med Selecta Bioscience. Justerat för valutaeffekter är tillväxten 108 procent.
  • Bruttoresultatet ökade med 97 procent och uppgick till 39 024 (19 761) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 23 361 (6 196) tkr.
  • Rörelseresultatet ökade med 17 291 tkr och uppgick till 21 895 (4 604) tkr.
  • Periodens totalresultat förbättrades med 16 828 tkr och uppgick till 23 175 (6 347) tkr.
  • Totalresultatet per aktie uppgick till 0,35 (0,10) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 37 368 (-672) tkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 81 315 (44 118) tkr.
  • Magnus Långberg har anställts som ny CFO för koncernen, han ansluter närmast från Hemocue AB. Innan dess har han bland annat arbetat på QPharma och BD Medical.
  • Genovis har ingått ett exklusivt licensavtal med Selecta Bioscience Inc. för utveckling och kommersialisering av ett nytt patentsökt antikroppsklyvande enzym, Xork™, som en potentiell förbehandling vid genterapi och inom autoimmuna sjukdomar. Genom det fleråriga avtalet erhåller Genovis förskottsbetalning och tidiga milstolpsbetalningar om 6 MUSD och har rätt att erhålla upp till 598 MUSD i utvecklings-, regulatoriska och kommersiella milstolpsbetalningar. Därutöver erhåller Genovis tvåsiffrig royalty på försäljning av Xork.

Januari - december 2021

• Nettoomsättningen ökade med 52 procent och uppgick till 93 018 (61 030) tkr. Justerat för valutaeffekter är tillväxten 56 procent. Ca 20 mkr avser intäkter från licensavtal med Selecta Bioscience.
  • Bruttoresultatet förbättrades med 44 procent och uppgick till 85 600 (59 370) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 30 314 (8 573) tkr.
  • Rörelseresultatet förbättrades med 21 403 tkr och uppgick till 24 543 (3 140) tkr.
  • Periodens totalresultat förbättrades med 24 856 tkr och uppgick till 26 828 (1 973) tkr.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,41 (0,03) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 45 411 (3 755) tkr.

Kommentar av Fredrik Olsson, verkställande direktör

För fjärde kvartalet visar vi mycket stark tillväxt drivet av intäkter relaterade till licensaffären inom genterapi men även från en återhämtning i vår kärnaffär inom Analytics där vi såg högre kundaktivitet på samtliga geografiska marknader. Intäkter inom Genterapi ökade nästan sex gånger jämfört med motsvarande kvartal föregående år och uppgick till cirka 20 mkr, vilket huvudsakligen utgjordes av licensintäkter från vårt samarbetsavtal med Selecta Bioscience. Det är också glädjande att försäljningen av enzym inom Analytics växte med 35 procent vilket återspeglar det förbättrade marknadsläge vi upplevde under stora delar av kvartalet till följd av lättnader i restriktioner och att kunder i högre grad kunde återgå till operativ verksamhet i laboratorierna.

Försäljningen i vår antikroppsverksamhet utvecklades svagare än motsvarande period föregående år. Det beror främst på serviceverksamheten där projekten är långa och förskjutningar av intäkter mellan enskilda kvartal inte är ovanliga. För närvarande pågår flera utvecklingsprogram för produkter som kompletterar enzymaffären inom genterapi, där de första produkterna som lanserades under 2021 fått ett positivt mottagande av våra kunder.

Under fjärde kvartalet lanserade vi två nya produkter vilket innebär att vi lanserat inte mindre än sex produkter i enzymaffären 2021. Båda produkterna fick ett mycket bra mottagande vilket konfirmerar vår förmåga att genom nära kontakt med marknaden styra vår produktutveckling och skapa värde för våra kunder. Att fortsätta bredda produktportföljen är ett av våra strategiskt viktiga mål både för nuvarande och kommande tillämpningsområden av vår enzymteknologi. Vi har också expanderat vårt antikroppserbjudande med produkter för forskning inom Alzheimer och kommer addera ytterligare produkter under 2022.

Trots perioder av utmaningar i olika delar av affären under 2021 kan vi återigen rapportera ytterligare ett år av stark tillväxt och det är extra glädjande att konstatera att vi levererar vårt bästa resultat hittills. Vårt fokus på kunder och nya applikationer för vår enzymteknologi är grunden för våra framgångar. På kort sikt råder vissa osäkerheter runt utvecklingen av Covid-19 men på längre sikt är Genovis tillväxtmöjligheter intakta. Vi har byggt upp en bra kassa vilken tillåter oss att vara offensiva och investera i Genovis fortsatta tillväxtresa.

Framgångarna under 2021 ger utmärkta förutsättningar för expansion till följd av licensintäkter och en stark expansion av produkterbjudandet genom sex lanserade produkter. Avslutande kvartalet präglades därför av ytterligare offensiva satsningar genom expansion av vår organisation. Vi tar nu flera strategiska initiativ inom både försäljnings- och affärsutvecklingsorganisationen. Försäljningsorganisationen har, förutom en ny global sälj-och marknadschef, under inledningen av 2022 förstärkts med säljare på lokala marknader för att öka möjligheterna att komma ännu närmare våra kunder. I Europa har vi inlett med representation i Storbritannien och våra ambitioner är att utöka till fler geografiska marknader under året. I Asien har vi från januari för första gången egen säljpersonal i den strategiskt viktiga Shanghairegionen i Kina. Vi har också adderat resurser för vårt strategiska arbete inom affärsutveckling för att framöver kunna tillvarata fler möjligheter inom nya applikationsområden, licensiering och potentiella förvärvsmöjligheter. Under inledningen av 2022 förstärker vi också den kommersiella organisationen i San Diego med ambitionen att expandera både produkt och serviceaffären för antikroppsverksamheten.

Jag vill avsluta med att tacka styrelse och ägare för engagemang och stöd under året som gått. Jag vill också rikta ett varmt tack till mina kollegor på Genovis som hanterat ett utmanade år med stort engagemang och på ett fantastiskt sätt, vilket gör att jag ser med tillförsikt mot 2022.

Rapporter

Denna information är sådan som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-08 08:00 CET.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadviser@penser.se, tel: 08-463 83 00.