Cartesian Therapeutics säger upp licensavtal med Genovis

Genovis ingick den 21 oktober 2021 ett licensavtal med Selecta Bioscience/ Carthesian Therapeutics. Detta licensavtal har nu sagts upp av Carthesian Therapeutics och Genovis återfår nu samtliga rättigheter till det unika Xork™ enzymet.  Detta öppnar upp för nya affärsmöjligheter med andra partners inom genterapi och autoimmuna sjukdomar.

Betydande resurser har redan investerats i projektet vilka nu genom uppsägningen av avtalet tillgodogörs Genovis, bland annat andra och tredje generationens Xork enzym med tillhörande patentansökningar. Det finns i nuläget inga kända prekliniska eller kliniska data som motsäger framtida möjligheter för terapeutiska applikationer av Xork.

“Vi har nu åter fulla rättigheter till vårt egenutvecklad unika Xork enzym och kan därmed själva agera på affärsmöjligheter med andra partners inom genterapi och autoimmuna sjukdomar. Vi har pågående partnerdiskussioner där vi uppfattar ett fortsatt stort intresse för nya lösningar att hantera neutraliserande antikroppar.” säger Fredrik Olsson, VD, Genovis.

Informationen är sådan som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-14 17:19 CET.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Carnegie Investment Bank AB (publ) ar̈ Certified Adviser at̊ Bolaget, epost: certifiedadviser@carnegie.se.