Delårsrapport för det tredje kvartalet 2020

Juli – september i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 14 216 (24 279) tkr. Den organiska tillväxten, justerat för bioprocess- och förvärvad omsättning, uppgick till 18%.
  • Bruttoresultatet uppgick till 15 487 (20 814) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3 262 (7 987) tkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 715 (7 019) tkr.
  • Totalresultat uppgick till 662 (7 473) tkr.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,01 (0,12) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 1 191 (7 448) tkr.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 46 231 (15 303) tkr.

Januari – september i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 41 180 (47 719) tkr. Den organiska tillväxten, justerat för bioprocess- och förvärvad omsättning, uppgick till 14%.
  • Bruttoresultatet uppgick till 39 609 (44 123) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 2 377 (13 072) tkr och var belastat av engångsposter för förvärv och omstrukturering om 2,5 mkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till -1 465 (10 589) tkr.
  • Totalresultatet uppgick till -4 376 (10 444) tkr.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,07 (0,17) kr.
  • Genovis har under året förvärvat samtliga aktier i QED Bioscience Inc. Förvärvet inklusive transaktionskostnader uppgår till 20 miljoner kronor.
  • Under det första kvartalet genomförde Genovis en riktad emission som tillförde bolaget 50 miljoner kronor före emissionskostnader.

Kommentar av Fredrik Olsson, verkställande direktör

I tredje kvartalet hade kärnaffären för enzym inom Analytics en organisk tillväxt med 18 procent vilket är en fördubbling jämfört med andra kvartalet i år. Det innebär att vi jämfört med motsvarande period föregående år haft tillväxt i vår kärnaffär 24 kvartal i rad. För niomånadersperioden är den organiska tillväxten för kärnaffären 14 procent.

Covid-19 pandemin har periodvis medfört utmaningar på olika geografiska marknader till följd av lokala restriktioner i samband med smittläget. Kunder reducerar antalet personer som samtidigt arbetar i laboratorier för att minska risken för smittspridning och detta påverkar produktivitet och antalet analyser som genomförs. Trots detta växte vi intäkterna i vår kärnaffär och vi bibehåller en stark övertygelse att marknaderna kommer förbättras över tid när restriktionerna kan minskas.

QED som bland annat säljer antikroppar till diagnostikindustrin har påverkats av den generella minskningen av tester inom sjukvården då färre söker vård som inte är relaterad till den pågående pandemin. Men under inledningen av fjärde kvartalet har vi sett en återhämtning av kundaktiviteterna i QEDs antikroppsaffär i takt med att diagnostikmarknaden återhämtar sig och fler kunder återvänder till laboratorier inom industri och akademi.

I takt med att det blivit allt tydligare att våra normala marknadsföringsaktiviteter i form av vetenskapliga konferenser, mässor och kundmöten, skjuts på framtiden har vi övergått till att investera i våra kundstödssystem och elektroniska marknadsföringskanaler. Grundstrategin är fortsatt densamma – vetenskaplig kommunikation med lösningar och unika produkter för våra kunder inom den globala biopharmaindustrin. Vi har effektiviserat arbetet i våra elektroniska kanaler för att prioritera affärsmöjligheter och nyförsäljning. Insatserna har inneburit att inflödet av nya kunder fortsatt vilket resulterat i att kundbasen fortsatt växa under kvartalet.

Vi har inte erhållit statliga bidrag eller använt oss av korttidspermitteringar även om omvärldsläget varit osäkert under det senaste halvåret. Istället har vi valt att stå framåtlutade och fokuserat våra resurser på offensiva satsningar för framtiden.

Ett starkt fokus på våra produktutvecklingsprojekt har resulterat i att vi lanserat tre produkter varav två är på helt nya enzymer för analys inom biopharmaindustrin. Vi har upprätthållit bra momentum i vår utvecklingspipline och avser genomföra ytterligare lanseringar under avslutningen av året för att stå ännu bättre rustade inför 2021.

Vi har också arbetat intensivt med att bredda och förstärka våra industriella samarbeten. Detta är ett led i vår strategi att bygga kundvärde genom att erbjuda våra kunder fler automatiserade arbetsflöden med våra produkter.

Vårt arbete med att säkra produktionskapaciteten på både kort och lång sikt löper enligt plan. På kort sikt genom kvalificerade underleverantörer, och på lång sikt genom planerade investeringar i egen infrastruktur och kapacitet för att möta vår förväntade tillväxt över tid.

Trots att det fortsatt råder osäkerhet om marknadens förutsättningar i ett kort perspektiv till följd av pandemin är min bedömning att Genovis affärsmöjligheter framöver förstärks till följd av ett ökat fokus och satsningar på forskning, diagnostik och biologiska läkemedel i spåren av pandemin.

Jag är mycket imponerad av mina medarbetares innovations- och anpassningsförmåga inför nya förutsättningar vilket resulterat i en fortsatt stark organiskt tillväxt i kärnaffären i ett utmanande affärsklimat.

Även om omvärldsläget på kort sikt är svårbedömt stärks jag i min uppfattning att vår innovationskraft- och affärsmodell ger goda förutsättningar för att vi kan fullfölja våra höga ambitioner med fortsatt starkt tillväxt över tid.

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kreativitet utveckla och erbjuda innovativa verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadvisor@penser.se, tel 08-463 83 00.

Publicerade rapporter kan hämtas på Genovis webbplats:

Denna information är sådan information som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 november 2020.