Delårsrapport januari – mars 2008

Delårsrapport januari – mars 2008
Första kvartalet 2008
• Koncernens nettoomsättning uppgick till 106 KSEK.

• Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till –4 941 SEK.

• Likvida medel i koncernen vid periodens slut uppgick till 873 KSEK.

Koncernen bildades i Q4 2007 varför inga jämförelsesiffror för koncernen presenteras. I stället redovisas Q1 för moderbolaget.

Viktiga händelser under Q1
• Genovis lanserar en ny produkt, FabRICATOR® kit, som klyver antikroppar och isolerar rena Fab-fragment på 30 minuter.

• Genovis ingår distributionsavtal med Nordic Biolabs för den svenska och danska marknaden.

• Genovis ingår distributionsavtal med DI Biotech för den växande sydkoreanska marknaden.

• Under kvartalet påbörjade Genovis en nyemission om 15 MSEK med företräde för befintliga aktieägare.

Viktiga händelser efter periodens utgång
Företrädesemissionen som avslutades den 7 april tecknades till 98 % med företräde. De aktier som ej tecknades med företräde skall fördelas mellan de tecknare som var aktieägare på avstämningsdagen och i förhållande till innehav. Aktieägare på avstämningsdagen hade rätt att för 4 gamla aktier oavsett aktieslag teckna en aktie av serie B till en kurs av 7 SEK. Nyemissionen tillför bolaget 15 MSEK före emissionskostnader. Efter att nyemissionen registrerats kommer aktiekapitalet att öka med 870 898,4 SEK till totalt 4 354 493,2 SEK. Antalet aktier kommer att omfatta 796 000 aktier av serie A och 10 090 233 aktier av serie B. Emissionen innebär en utspädningseffekt på 20% av aktiekapitalet i Genovis.

Marknadsutsikter
Marknadsutsikterna för bolagets produkter är goda. För Genovis produkter indikerar forskningsrapporter att användning av nanoteknik inom läkemedelsutveckling kommer att öka och här har Genovis produkter flera fördelar framför konkurrenterna bl.a. är den magnetiska kärnan i produkterna, NIMT®FeOdot, spårbar med MRT (magnetisk resonanstomografi, magnetröntgen).
För produkterna inom antibody tools förutspås en kraftig tillväxt som drivs av utvecklingen av antikroppsbaserade läkemedel. Här kan Genovis bl.a. erbjuda en produkt för klyvning av antikroppar, FabRICATOR®, som är både bättre och snabbare än någon produkt på marknaden idag.

Prognos för helåret 2008
Genovis lämnar inga prognoser men kan konstatera att intresset för bolagets produkter är stort. Under 2008 förväntas en kraftig försäljningstillväxt och styrelsen räknar med att Genovis uppnår ett positivt resultat och kassaflöde under andra halvåret 2008.

VD:s kommentarer
Sarah Fredriksson, VD och koncernchef säger:
Genovis har två tydliga prioriteringar under 2008. Det första är att få igång försäljningskanaler i USA, Europa och valda delar av den asiatiska marknaden. Det andra är försäljning. Första kvartalet har därför dominerats av att etablera kontakter med olika tänkbara distributörer. I slutet av perioden var de två första avtalen så på plats. Det innebär att vi nu från månadsskiftet mars/april har aktiva försäljningsaktiviteter direkt mot kund och vi kan börja arbeta mer fokuserat med inledande försäljning. Vi räknar med att vi innan året är slut skall ha ytterligare 5-7 distributionsavtal klara. Jag är övertygad om att Genovis måste ha tålamod och fokuserat fullfölja strategin för att bygga upp en stor och dynamisk kundbas. Det kommer att krävas två år innan vi har fullt utbyggda och etablerade försäljningskanaler. Parallellt med utökningen av försäljningskanaler kommer vi att förstärka affärsmodellen med nya produkter utvecklade i egen regi och, om vi får möjlighet, även via förvärv.
Distributörsnätverk kräver utbildning, försäljningsstöd, kundsupport och uppföljning vilket har inneburit nya krav på Genovis organisation. Genovis i Lund hanterar utbildning och försäljningsstöd medan Genovis kontor i USA ansvarar för marknadsaktiviteter och försäljningen i USA. Den amerikanska marknaden är stor och kan delas upp på flera geografiska områden. Vår strategi i USA är att dels växa organiskt och arbeta med direkt försäljning och dels att parallellt etablera avtal med partners för försäljning via distribution i första hand i Kalifornien och Boston området.
Nyemissionen som påbörjades under perioden är en mycket viktig förutsättning för att nå uppsatta mål för året. Jag är därför mycket glad över att emissionen blev övertecknad. Jag har tidigare konstaterat att 2008 innebär flera spännande utmaningar för Genovis. Vi har under perioden klarat av de första utmaningarna och organisationen har snabbt anpassats till delvis nya uppgifter.

Verksamhet
Genovis har sedan det grundades 1999 utvecklat tekniken NIMT® (Nano Induced Magnetic Transfer). Tekniken har resulterat i ett flertal produkter som utgår från NIMT® FeOdots, nanometerstora superparamagnetiska partiklar, som utgör en produkt i sig själv men också kan produceras med ett flertal olika ytor för att passa in i olika applikationsområden. 2007 förvärvade Genovis en serie patent avseende biotekniska applikationer av proteiner. Genom att knyta ihop dessa proteiner med Genovis existerande teknik har bolaget skapat nya unika produkter.
Tolv produkter har lanserats och marknadsförs inom tre typer av applikationer: imaging, biomolecule delivery, och antibody tools. Samtliga produkter är förbrukningsvaror avsedda för laboratoriebruk i preklinisk forskning och används av forskare på läkemedelsbolag, bioteknikbolag och inom den akademiska forskningsvärlden.

Imaging
FeOlabel - För att kunna se vad som händer i en cell och för att kunna följa den inuti ett djur behöver cellen märkas och en metod är att föra in magnetiska nanopartiklar i cellen, NIMT® FeOlabel, och sedan följa cellen med hjälp av MRT (magnetisk resonanstomografi, magnetröntgen).

Biomolecule Delivery
FeOfection - För forskare som vill komma på en sjukdomsorsak eller vill undersöka proteiners struktur och funktion studeras enskilda celler som är de allra minsta beståndsdelarna i varje organism. Ett sätt att följa vad som händer inuti en enskild cell är att föra in en ny gen i den utvalda cellen med hjälp NIMT®FeOfection.
FeOsilence (RNA-interferens) - Många sjukdomar kan behandlas genom att dämpa vissa geners aktivitet. Forskare har stora förhoppningar om att i framtiden kunna använda RNA-interferens för att behandla exempelvis virusinfektioner, hjärtkärlsjukdomar, cancer och ämnesomsättningssjukdomar.

Antibody Tools
FabRICATOR® - Det bedrivs idag en intensiv forskning på användning av antikroppar som läkemedel men antikroppar används också inom forskning och sjukvård för flera applikationer bl.a. diagnostik, analys och upprening. Forskaren vill kunna klyva en antikropp och FabRICATOR® är ett enzym som klyver på en specifik plats så att antikroppen delas i två delar.

Produktlansering
Genovis lanserade under det första kvartalet en ny produkt FabRICATOR®Kit som är en kombination av ett unikt enzym och nanostrukturer som Genovis utvecklat i egen regi. FabRICATOR®Kit klyver och isolerar rena Fab-fragment på 30 minuter med ett perfekt slutresultat till skillnad mot dagens metoder där det kan ta dygn att nå samma resultat. Med Genovis lansering har marknaden fått en ny metod som är både bättre och snabbare än någon metod på marknaden idag.

Geografiska marknader och marknadsstrategi
Marknaden för de produkter Genovis utvecklar och marknadsför idag uppskattas till cirka 900 miljoner USD. Den nordamerikanska marknaden är den största (ca 40 %) följt av den europeiska (35 %), medan den asiatiska marknaden (25 %) är den snabbaste växande geografiska marknaden. Ambitionen är att under 2008 knyta till sig strategiska distributörer med starka kundrelationer på de för Genovis viktigaste marknaderna, bland annat den nordiska hemmamarknaden, de snabbväxande asiatiska marknaderna och USA. I USA finns Genovis representerat med dotterbolaget Genovis Inc.
Hitintills i år har Genovis slutit två distributörsavtal. Det första slöts med den svenska distributören Nordic Biolabs som är en ledande leverantör av produkter för medicinsk forskning, diagnostik, mikrobiologi samt transfusionsmedicin och representerar ett 40-tal starka leverantörer och varumärken, kunderna finns på laboratorier, sjukhus, universitet och inom läkemedels- och bioteknikindustri. Det andra avtalet slöts med Di Biotech Ltd i Korea. Bolaget som är avknoppat från Pharmacia Biotech Korea grundades 2007 och är banbrytande och marknadsledande på den Koreanska life science marknaden. Bolaget arbetar nära kunder med fokus på tre forskningsområden, genomics, molecule-interaction och cell imaging.

Försäljning
Första kvartalet
Nettoomsättningen under första kvartalet var 106 KSEK (1 KSEK). Under kvartalet tecknades två distributörsavtal och Genovis har hållit utbildningar för distributörerna både i Sverige och i Korea. Distributörerna kommer att inleda sin försäljning av Genovis produkter under kvartal två och har således inte genererat några intäkter till bolaget under första kvartalet.

Första kvartalet
Rörelseresultatet under det första kvartalet var –4 869 KSEK (–2 406 KSEK). De ökade rörelsekostnaderna är framförallt hänförliga till ökade personalkostnader.
Avskrivningarna under första kvartalet uppgick till -192 KSEK (-108 KSEK) varav 142 KSEK (108 KSEK) avsåg materiella anläggningstillgångar och 50 KSEK (0 KSEK) avsåg imateriella anläggningstillgångar.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till -4 941 KSEK (-2 428 KSEK). Uppskjuten skatt under kvartalet uppgick till 1 378 KSEK (806 KSEK)

Kassaflöde och finansiell ställning
Första kvartalet
Kassaflödet från den löpande verksamheten var –4 262 KSEK (–3 695 KSEK). Kassaflöde från förändring av rörelsekapital uppgick till 1 114 KSEK (-962 KSEK). Vid slutet av perioden uppgick likvida medel till 873 KSEK.
Koncernens nettoinvesteringar under perioden uppgick till 0 KSEK. Av nettoinvesteringarna hänför sig 0 KSEK (134 KSEK) till materiella anläggningstillgångar och 0 KSEK (452 KSEK) till immateriella anläggningstillgångar.

Organisation och personal
Genovis enhet i Lund ansvarar för de centralt koordinerade funktionerna inom ekonomi och finans samt för produktion, forskning & utveckling, kundsupport och säljstöd. VD och COO har det övergripande ansvaret för koncernens verksamhet.
Genovis Inc. USA ansvarar för försäljning på den amerikanska marknaden samt för marknadsföring och marknadsutveckling globalt.
Antalet anställda i bolaget har under första kvartalet varit konstant. Vid periodens slut var antalet anställda i koncernen tolv personer, elva på moderbolaget och en i USA, jämfört med åtta personer i moderbolaget under samma period föregående år.

Övrig information
Moderbolaget
Nettoomsättningen uppgick under perioden till 94 KSEK (1 KSEK). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -4 946 KSEK (-2 428 KSEK). Likvida medel uppgick till 228 KSEK (13 754 KSEK). Moderbolaget har under perioden investerat 0 KSEK (134 KSEK) i materiella anläggningstillgångar och 0 Mkr (452 KSEK) i immateriella anläggningstillgångar.