Delårsrapport januari-mars 2009

Finansiell information februari - mars

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 120 KSEK (106 KSEK).

• Koncernens rörelseresultat uppgick till – 3 373 KSEK (-4 869 KSEK).

• Koncernens resultat efter skatt uppgick till -3 466 KSEK (- 3563 KSEK).

• Resultat per aktie uppgick till –0,29 SEK (-0,41).

• Totalresultatet uppgick till -4 089 KSEK (-3 563 KSEK).

• Likvida medel vid periodens slut uppgick till 1 911 KSEK.

Viktiga händelser under kvartalet

• Genovis ingår distributionsavtal med Finnzymes Inc. i USA.

• Genovis ingår distributions avtal med Biozym Scientific GmbH för Tyskland och Österrike.

• Genovis nyemission tecknad till 87,6 %.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

Genovis Årsstämma är flyttad till den 2 juni 2009 klockan 17.00 för att ge den sittande styrelsen handlingsutrymme i processen att avyttra delar av eller hela proteinportföljen. Detta arbete påbörjades under fjärde kvartalet 2008 och beräknas vara slutfört under andra kvartalet 2009.
Årsredovisningen kommer att publiceras den 19 maj 2009

VD:s kommentar

Genom avtalet med Finnzymes Inc. inleder vi nu försäljning via en etablerad organisation under ett känt varumärke i USA. Avtalet innebär en icke exklusiv rätt att sälja Genovis produkter för forskningsverksamhet, vilket är strategiskt viktigt för att inte blockera ytterligare försäljningskanaler på den dominerande amerikanska marknaden. Genom att inte bygga upp en egen försäljningsorganisation i USA gör vi också en ordentlig kostnadsbesparing inom Genovis Inc. där aktiviteten nu blir mer strategiskt inriktad för affärsutveckling av vår produkt och forskningsportfölj i USA. Genom avtalet med Biozyme har vi nu en också en stark partner i Tyskland och Österrike och vi har på så sätt nått målet om att etablera försäljning via distributörer med tyngdpunkt i USA och Europa samt något försiktigare i Asien.

De produkter som nu säljs till slutkund via distributörer är Genovis första produktlinje, där produkterna används som verktyg inom cellbiologisk och medicinsk forskning. Genovis målsättning med denna produktgrupp är att skapa förtroende för vårt varumärke och produkter, nå bra referenskunder som kan verka som förebilder

för andra samt visa att vi kan generera intäkter även om de för just denna produktgrupp inte på kort sikt kan försörja den övriga verksamheten i bolaget.
Genovis proteinportfölj består av fyra olika produkter, patent och licensrättigheter. Vi beslutade under hösten 2008 att sälja av eller licensiera ut denna produktgrupp för att fokusera helt på produkter från vår nanopartikel plattform. Processen är i full gång. Avsikten är att sälja av hela portföljen i form av patenträttigheter och know-how alternativt licensiera ut rättigheterna. På så sätt kan vi generera intäkter för ett av våra utvecklingsprojekt utan att behöva investera i den infrastruktur som krävs för att producera och sälja dessa produkter i större kvantiteter.
Utvecklingsprojekten i pipeline har utvecklats mycket positivt under kvartalet. Vi har nu bland annat kunnat visa att nanostrukturerna, som är avsedda för medicinsk avbildning, har en mycket låg toxicitet och att kontrasten är utmärkt i MRI. Den inledande studien har gjorts för avbildning av hjärnvävnad och den pågår i samarbete med Lunds Universitet. De första produkterna för prekliniska medicinsk avbildning i djurmodeller kommer att vara klara för kunder och partners under andra halvåret 2009. Stödet från Genovis aktieägare i den nyemission som genomfördes i februari betyder mycket för bolaget. Det gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla bolaget och bibehålla potentialen i vår pipeline.

Sarah Fredriksson, Vd Genovis

Verksamhet

Genovis utvecklar och marknadsför nanostrukturer som kan delas in i två grupper, nanopartiklar (NIMT®) för medicinsk imaging (tidiga försök) och transfektion/delivery samt proteiner (Antibody Tools) för antikropps fragmentering och antikroppsmodifikation. Under 2009 kommer Bolaget att sälja av eller licensiera ut proteinportföljen för att fokusera på nanopartikelplattformen som utgör bolagets kärnverksamhet. Forskning och utveckling kommer att vara inriktad på preklinisk medicinsk imaging. Genovis har under 2008 börjat introducera en första produkt inom området och beräknar lansera en grupp produkter under 2009.

Genovis har tecknat ett distributionsavtal med Biozym Scientific som är välkänt i inom Life Science marknaden i Tyskland och Österrike. Genovis har också expanderat sin verksamhet i USA med en lokal distributör, Finnzymes Inc. och överfört all logistik och alla marknadsaktiviteter i USA till Finnzymes. Finnzymes Inc är ett helägt dotterbolag till Finnzymes Oy och distributör av Finnzymes produkter i Nord Amerika. Detta innebär att varumärket Genovis kommer att få en betydligt bredare spridning i USA.

Genovis genomfördes under januari månad en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Emissionen tecknades till 87,6 % varav ca 82,2 % tecknades av befintliga aktieägare och med stöd av teckningsrätter. Resterande aktier tecknades utan stöd av teckningsrätter inom ramen för nyemissionens högsta belopp. Genom emissionen tillförs Genovis ca. 8,7 MSEK efter emissionskostnader. Antalet aktier ökar från 10 886 233 till
14 066 466.

Produktportföljen

Imaging
Imaging som är ett starkt växande marknadssegment används av forskare för in vivo och ex vivo studier. För att kunna se vad som händer i en cell och för att kunna följa cellen inuti en djurmodell måste cellen på något sätt märkas. Genom att föra in magnetiska nanopartiklar i cellen, NIMT®FeOlabel, kan man följa cellen med hjälp av MRT (magnetisk resonanstomografi, magnetröntgen).
Idag arbetar Genovis med två in vivo/imaging projekt i samverkan med Lunds Universitet. Det ena är utvecklingen av nanostrukturer som ska användas till diagnostik (medicinsk imaging) av mycket små tumörer som snabbt kan uppstå i lymfkörtlar vid bröstcancer. Projektet beviljades nyligen medel från Vetenskapsrådet i form av fyra års finansiering av en industridoktorand. Det andra projektet gäller nanopartiklar som transportörer av små molekyler till celler i hjärnan. Genovis stödjer också flera kundprojekt där kunden antingen använder Genovis produkter för medicinsk imaging eller för att spåra stamceller.

Transfektion/Delivery
Det finns en stor marknad för tekniker som levererar molekyler (t.ex. DNA eller gener) in i celler, NIMT®FeOfection är en sådan teknik med hög effektivitet och låg toxicitet i jämförelse med konkurrerande produkter. RNAi är ett annat område som växer lavinartat och där forskare bl.a. är intresserade av tekniker för att dämpa geners aktivitet och på så sätt i framtiden kunna behandla exempelvis virusinfektioner, hjärtkärlsjukdomar, cancer och ämnesomsättningssjukdomar. NIMT®FeOfection är även mycket lämpad för dessa studier med sin höga effektivitet och låga toxicitet.

Antibody Tools
FabRICATOR® är ett genetiskt modifierat enzym som klyver antikroppar i två delar, ett Fab-fragment och ett Fc-fragment. Till skillnad från andra tekniker på marknaden klyver FabRICATOR® på mycket kort tid alla antikroppar på exakt samma ställe och varje antikropp klyvs endast en gång. FabRICATOR säljs även som ett kit som låter kunderna klyva och isolera rena Fab-fragment på mindre än en timma till skillnad mot andra metoder där det kan ta upp till ett dygn att nå samma resultat. IgGZero™ är ett världsunikt protein som specifikt klyver av sockermolekyler som finns naturligt på antikroppar. Genom att ta bort sockermolekylerna kan antikroppens prestanda ökas i olika tillämpningar. Ett annat exempel är att man med hjälp av IgGZero™ kan tvätta bort antikroppsmolekyler från primära celler. FcDOCKER™ binder specifikt till antikroppen. Detta protein är mycket användbart i tillverkningsprocesser för antikroppar. Genom att använda FcDOCKER™ blir tillverkningsprocessen mycket mild, vilket är en stor teknisk och ekonomisk fördel jämfört med konkurrerande metoder.

Geografiska marknader och marknadsstrategi

Genovis säljer till återförsäljare och distributörer som i sin tur bearbetar företag på olika regionala marknader. Distributörerna har god kännedom om de affärsmöjligheter som finns för Genovis nanostrukturer i respektive region. Bolaget har för närvarande återförsäljare som täcker tretton länder och som geografiskt är spridda från Nordamerika över Europa och bort till fjärran Östern. Försäljning sker även i viss utsträckning direkt till

slutkund i länder där Genovis saknar återförsäljare. Idag genereras intäkter främst från försäljning av nanopartiklar och proteiner som förbrukningsvara men intäkter genereras också i form av konsultuppdrag i kombination med försäljning av nanopartiklar för applikationer som inte faller inom Genovis standard sortiment.

Under 2009 är en av målsättningarna att också börja generera intäkter via OEM liknande försäljning eller försäljning av licenser, där antingen Genovis svarar för produktion av produkten som sedan säljs under partners varumärke eller att avtalsparten själv tar ansvar för denna del. I det senare fallet kan intäkterna vara uppdelade på förskottsbetalning i kombination med royalty per såld enhet. I båda dessa fall skall motparten svara för all marknadsföring och försäljning och det är också denna modell som Bolaget beslutat arbeta efter på 2-3 års sikt.
När det gäller försäljning av custom-made partiklar för framförallt in-vivo studier och imaging kommer Bolaget att hantera produktion och leverans till kund eller återförsäljare även i framtiden.

Försäljning

Nettoomsättningen under första kvartalet var 120 KSEK (106 KSEK). Under kvartalet tecknades två distributörsavtal, ett med Finnzymes Inc. för USA och ett med Biozym för Tyskland/Österrike, båda distributörerna har ett stort kundregister väl lämpat för Genovis produkter.

Resultat

Rörelseresultatet under det första kvartalet var – 3 373 KSEK (– 4 869 KSEK). Genovis genomför ett kostnadsbesparingsprogram genom vilket Bolagets operativa kostnader kommer att minska med 30 %. Kostnadsbesparingsprogrammet kommer att få fullt genomslag i tredje kvartalet. Till skillnad från personalkostnaderna i Q 1 2008 har Q1 2009 belastats med en upplupen semesterlöneskuld på 174 KSEK.
Avskrivningarna under kvartalet uppgick till -256 KSEK (-192 KSEK) varav -256 KSEK (-142 KSEK) avsåg materiella anläggningstillgångar och – 0 KSEK (50 KSEK) avsåg immateriella anläggningstillgångar.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3 466 KSEK (-4 941KSEK). Uppskjuten skatt under kvartalet uppgick till 0 KSEK (1 378 KSEK)

Kassaflöde och finansiell ställning

Kassaflödet från den löpande verksamheten var – 4 498 KSEK (–4 262 KSEK). Kassaflöde från förändring av rörelsekapital uppgick till – 1 288 KSEK (487 KSEK). Vid slutet av perioden uppgick likvida medel till 1 911 KSEK.
Koncernens nettoinvesteringar under perioden uppgick till 0 KSEK (0 KSEK).

Organisation och personal

Genovis enhet i Lund ansvarar för de centralt koordinerade funktionerna inom ekonomi och finans, produktion, forskning & utveckling, marknadsföring/kundsupport och säljstöd. Vd och COO har det övergripande ansvaret för koncernens verksamhet. Verksamheten i Genovis Inc. är i huvudsak inriktad på strategisk affärsutveckling.

Den 31 mars 2009 var antalet anställda i koncernen nio personer, nio på moderbolaget och ingen anställd i USA, jämfört med elva personer i moderbolaget och en i USA under samma period föregående år. Styrelseordförande i Genovis Inc. avlönas på konsultbasis i de fall han arbetar operativt i projekt.

Övrig information

Risker och osäkerhetsfaktorer
Genovis generella syn på de finansiella risker som verksamheten kan komma att påverkas av har inte förändrats sen den beskrivning som ges i den senast publicerade årsredovisningen. För en detaljerad översikt över bolagets finansiella risker hänvisas till Genovis årsredovisning 2007 sidan 41.

Optionsprogram
Bolaget har 187 000 teckningsoptioner utställda. Optionsrätterna kan utnyttjas för teckning av aktier under perioden 28 februari 2012 – 31 maj 2012. Vid fullt utnyttjande av samtliga optionsrätter kommer aktiekapitalet att öka med totalt 74 800 SEK genom utgivandet av 187 000 aktier var och en med ett kvotvärde om 0,40 SEK. Om optionerna utnyttjas fullt ut kommer de nya aktierna att utgöra 1.7 % av kapitalet och rösterna.
Bolagets aktie handlas på FirstNorth, del av den nordiska börsen OMX. Mangold Fondkommission är certified adviser och likviditetsgarant åt bolaget.