Delårsrapport januari-mars 2010

Finansiell information Januari – mars • Koncernens nettoomsättning uppgick till 703 KSEK (120 KSEK). • Koncernens rörelseresultat uppgick till – 2 336 KSEK (-3 373 KSEK). • Koncernens resultat efter skatt uppgick till -2 372 KSEK (- 3 466 KSEK). • Resultat per aktie uppgick till –0,1 SEK (-0,29). • Totalresultatet uppgick till -2 372 KSEK (-4 089 KSEK). • Kassaflöde från den löpande verksamheten 702 (-4 498). • Kassaflöde efter investeringsverksamheten 702 (-4 516).

Viktiga händelser under kvartalet • Försäljningen ökade med 100 % i jämförelse med Q1 2009 och även om det fortfarande är små volymer så ökade antalet kunder. Det är främst försäljningen av produkter ur proteinportföljen som ökat. • Genovis deltar i projektet LUPAS, där EU satsar nära femtio miljoner kronor på forskning för att diagnostisera och behandla Alzheimers sjukdom och prionsjukdomar (t.ex. Creutzfeldt Jakobs sjukdom). Bakom projektet som ingår i EU:s sjunde ramprogram ligger upptäckten av en självlysande molekyl som signalerar när den stöter på sjukdomsalstrande plack i hjärnan. Projektet koordineras av Linköpings universitet och Genovis har hitintills erhållit 1,4 miljoner kronor för de första insatserna. Intäkter i form av forskningsstöd periodiseras över året. LUPAS (Luminescent Polymers for in vivo imaging of Amyloid Signatures), www.lupas-amyloid.eu Händelser efter periodens utgång • Genovis nyemission tecknades till 68 % och av den totala emissionslikviden tecknades 88 % av befintliga ägare. Genom emissionen tillförs Genovis 16,7 MSEK före emissionskostnader vilket innebär att antalet aktier ökar från 24 589 839 till 41 337 227 och aktiekapitalet ökar från 9 835 935,6 till 16 534 890,8 Emissionslikviden skall användas till bolagets löpande verksamhet och främst användas till att förstärka bolagets försäljningsorganisation, finansiera lansering av flera produkter ur proteinportföljen och stärka infrastrukturen för produktion av nanopartiklar. • Genovis har erhållit 600 000 kronor i forskningsstöd, för projektet Sentinel node, från LMK Industri AB. Projektet Sentinel node drivs i samarbete med Institutionen för Radiofysik vid Lunds Universitetssjukhus och det baseras på en helt ny generation nanopartiklar med kombinerade magnetiska, radioaktiva och fluorescerande egenskaper för MRT/PET avbildning. Vetenskapsrådet har tidigare beviljat Genovis en industridoktorandtjänst under fyra år för Sentinel node projektet, vilket för 2010 innebär cirka 400 000 kronor fördelat över året. • På konferensen Immunology 2010 i USA presenterade Genovis nya resultat som underlättar och förbättrar produktion och kvalitetskontroll av t.ex. antikroppsbaserade läkemedel. Resultaten baseras på en studie som gjorts i samarbete med Lunds Universitet. Studien visar att kombinationen av två unika produkter ur Genovis proteinportfölj är mycket fördelaktig vid masspektroskopi av antikroppsmolekyler. Den nya metoden är snabbare, säkrare och förbättrar analysen i jämförelse med befintlig teknik. VD ord I mars månad skrevs vi under avtalet för EU-projektet LUPAS och det blev det formella startskottet för ett projekt som börjat långt tidigare med själva ansökningsarbetet och det var verkligen roligt att det nådde hela vägen fram. Det är mycket stimulerande att få ta del av arbetet i ett starkt forskningsteam. Det gäller även projektet Sentinel node, som är ett unikt tvärvetenskapligt projekt. Vi kan dels lära oss mycket och dels få en unik chans att marknadsföra våra nanostrukturer direkt till de olika partners vi möter i projekten och också via de vetenskapliga artiklar som genereras under projektens gång. Full finansiering för projekten innebär dessutom att våra kostnader för forskningsprojekt minskar. Vi har under perioden fortsatt att arbeta tillsammans med dotterbolaget Eijdo research med utvecklingen av produkter och tjänster inom produktgruppen multimodala nanopartiklar och uppdragstjänster inom preklinisk imaging. Produkterna inom proteinportföljen har utökats med en helt ny applikation som vi helt nyligen presenterade på en vetenskaplig konferens tillsammans med vår amerikanska distributör Bulldog Bio. Applikationen riktar sig mot en ny kundgrupp och vi ser fram emot att inleda lanseringen. Försäljningen av samtliga produkter inom proteinportföljen fortsätter att öka även om volymerna fortsatt är blygsamma. Det har varit en stabil trend under de senaste tolv månaderna och vi planerar att intensifiera insatserna för att fortsätta och öka försäljningstakten. När det gäller nanopartiklarna ser jag att vi första hand främst kommer att sälja in dem till akademiska kunder och forskningsprojekt under 2010 och efterhand komplettera dem med nya applikationer och tjänster. I april månad genomfördes en företrädesemission, som även om den inte tecknades fullt ut ger bolaget en finansiell stabilitet. Nu kan vi fokusera fullt ut på den operativa verksamheten och våra målsättningar under minst 18 månader framöver och jag är mycket glad över det stödet från våra aktieägare. Lund den 18 maj Sarah Fredriksson