Delårsrapport januari-september 2011

• Nettoomsättningen ökade med 100% till 1 932 (965) KSEK.
  • Resultatet efter finansnetto uppgick till -9 803 (-8 023) KSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till – 9 771 (-7 991) KSEK.
  • Resultat per aktie -0,14 (-0,19) SEK.
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 11 035 (7 125) KSEK.

• Samtliga topp tio rankade pharma bolag är nu Genovis betalande kunder.
  • Under perioden har ett antal större läkemedelsbolag offentliggjort vetenskapliga publikationer där Genovis produkter haft en avgörande betydelse.
  • Vid den extra bolagsstämman i juli, valdes Kenth Petersson, till ny styrelseledamot.

Genovis har en stark produktportfölj av innovativa tekniker som bl.a kan underlätta och förbättra produktionen av t.ex. antikroppsbaserade läkemedel. Vid masspektrometri (MS) som är en analytisk teknik för att bestämma den kemiska sammansättningen i till exempel proteiner och peptider innebär tekniken en mer kostnadseffektiv kvalitetskontroll för kunden. Kunderna arbetar i huvudsak med utveckling av läkemedel, nya diagnostikmetoder och grundforskning. Idag finns de tio topprankade pharmabolagen, ett flertal välkända bioteknikföretag samt akademiska grupper bland kunderna.

Genovis har utvecklat spetskompetens inom ytbeläggning och funktionalisering av nanopartiklar och bedriver forsknings- och utvecklingsprojekt som är inriktade på design, produktion och karaktärisering av nanostrukturer som kontrastmedel i medicinsk avbildning (imaging). De nanostrukturer och metoder som Genovis fokuserar på kan även användas som bärare av olika substanser i utveckling av nya drug delivery metoder. Målgruppen för kommersialisering är främst inom Life Science industrin och inom akademisk forskning.

VD KOMMENTERAR

Det tredje kvartalet utvecklades positivt med ett flertal nya kunder och ett genomsnittligt ökat ordervärde. Sammantaget resulterade det i vårt bästa kvartal hittills. Nu är samtliga topp tio rankade pharma bolag och ett flertal av de ledande bioteknikbolagen Genovis kunder. Det är glädjande att kunna konstatera att det även under denna period publiceras intressanta vetenskapliga artiklar, där våra kunder beskriver hur de utvecklar nya metoder för kvalitetskontroll och analys av monoklonala antikroppar med hjälp av våra produkter. Det är den allra bästa marknadsföring Genovis kan få och det är fantastiskt roligt att träffa kunderna och diskutera deras resultat och framtida produktkoncept.

Vårt mål är att erbjuda de format som kunden behöver för att införa de nya analyserna på alla nivåer; från screening av nya läkemedelssubstanser till kvalitetskontroll i produktionen. Min bedömning är att vi fortfarande är i en tidig fas då kunden testar tekniken och jämför med de standardanalyser de arbetar med idag. Det finns en riktigt bra potential för produkterna ur vår proteinportfölj om de nya analyserna blir ”state of the art” i branschen och det är givetvis dit vi ska sikta nu.

I januari köpte Genovis en licens till en ny typ av optisk teknik, kallad uppkonverterande nanopartiklar. Vi har nu kommit en bra bit på vägen med att integrera tekniken i vår nanoportfölj. Vi har applicerat vår teknik för att belägga nanostrukturerna med en biokompatibel yta och nu pågår tester i celler för fullt. Vi är nöjda med utvecklingen så här långt, med bra testresultatet och projektet följer planen även tidsmässigt. Utvecklingen av nanopartiklar som kontrastmedel vid stamcellsforskning och celltransplantation är nu i ett skede då det testas av referenskunder. I sentinel node projektet har aktiviteten ökat inom samtliga modaliteter, MR, PET/SPECT och ultraljud och vi förväntar oss de första vetenskapliga publikationerna från detta tvärvetenskapliga utvecklingsprojekt inom kort.

Sarah Fredriksson

Vd

För ytterligare information kontakta: Sarah Fredriksson, VD Genovis AB Tel: 046-10 12 35 e-post: sarah.fredriksson@genovis.com www.genovis.com

Genovis utvecklar och designar smarta nanopartiklar för preklinisk imaging och diagnostik samt utvecklar och säljer verktyg för modifikation av antikroppar. Genovis aktie är listad på Nasdaq OMX First North och Thenberg & Kinde Fondkommission 031-745 50 00  är Certified Adviser åt Bolaget