Fortsatt stark försäljning i tredje kvartalet

Tredje kvartalet 2012 (jämfört med samma period föregående år

• Nettoomsättningen ökade med 152 % till 1 972 (784) kSEK
  • Resultatet efter finansnetto uppgick till -3 259 (-3 018) kSEK.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,27 (-0,43) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick under perioden till -3 614 (-3 040) kSEK.
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 10 917 (11 035) kSEK.

Januari - september 2012 (jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen ökade med 110 % till 4 064 (1 932) kSEK.
  • Resultatet efter finansnetto uppgick till -11 696 (-9 803) kSEK.
  • Totalresultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,25 (-1,72) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick under perioden till -10 959 (-9 647) kSEK.

VD KOMMENTAR

Under det tredje kvartalet ser vi en fortsatt ökning i omsättningen och det är glädjande att efterfrågan från befintliga kunder ger större volymer samt att vi ser ett fortsatt intresse från helt nya kunder. Att produkterna nått marknaden börjar även synas via ett flertal publikationer och konferensbidrag från våra kunder, bland annat Pfizer, Amgen, Bruker, FDA och SigmaAldrich, där de visar på fördelarna med att använda våra produkter.

Bruttoresultatet förbättrades under det tredje kvartalet i jämförelse med samma period föregående år. Vi fortsätter vårt strategiska arbete med stort fokus på ökad försäljning av produkter ur vår proteinportfölj och som en följd av det har vi hittills i år sett en kostnadsökning inom produktion samt inom försäljning och marknadsföring. Personalstyrkan har i jämförelse med samma period föregående år utökats med tre personer, varav två inom försäljning och en inom produktion. Kostnaderna för forskning och utveckling samt administration har däremot inte ökat under perioden.

Sarah Fredriksson, VD

För ytterligare information kontakta: Sarah Fredriksson, VD Genovis AB Tel: 046-10 12 35 e-post: sarah.fredriksson@genovis.com

Genovis utvecklar och säljer innovativa tekniker ur två unika produktportföljer. Den första innefattar enzym som underlättar utveckling och kvalitetskontroll av t.ex. antikroppsbaserade läkemedel. De produkter som lanserats hittills riktar sig till kunder som arbetar med utveckling av läkemedel, nya diagnostikmetoder och grundforskning.

Den andra består av nanoteknik i nya kontrastmedel och är inriktad på design, produktion och karaktärisering av nanostrukturer som kontrastmedel i medicinsk avbildning (imaging). De nanostrukturer och metoder som Genovis fokuserar på kan även användas som bärare av olika substanser i utveckling av nya drugdelivery metoder. Projekten drivs främst i egen regi i men också i form av samarbeten med forskningsgrupper bl.a. vid Lunds Universitet.

Genovis aktie är listad på Nasdaq OMX First North och Thenberg Fondkommission 031-745 50 00  är Certified Adviser åt Bolaget