Genovis AB (publ) kallar till extra bolagsstämma

Styrelsen för Genovis AB (publ) har beslutat att kalla till extra bolagsstämma fredagen den 20 december 2019 då Mårten Winge valt att lämna styrelsen av personliga skäl. Vi beklagar att Mårten lämnar styrelsen och vill tacka honom för den stora insats han gjort för bolagets framgång under de år han lett styrelsens arbete. Vi är samtidigt glada att kunna föreslå bolagsstämman Sarah Fredriksson, Genovis grundare, som ny ordförande.

Närmare detaljer beträffande förslagen till stämman framgår av kallelsen som redovisas i sin helhet nedan. Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats inom de närmaste dagarna.

Genovis AB håller extra bolagsstämma fredagen den 20 december 2019 i bolagets lokaler, Scheeletorget 1 (The Spark), Medicon Village i Lund.

12.00 – 12.20 Registrering         12.30 Stämman inleds

Rätt att deltaga. Anmälan

Rätt att deltaga i stämman har den som är registrerad som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken den 13 december 2019 och anmält sitt deltagande i stämman till bolaget senast den 16 december 2019 helst före klockan kl.15:00. Anmälan görs per post till Genovis AB, Box 790,

220 07 Lund, eller per telefon 046-10 12 30, eller per e-mail: info@genovis.com. Vid anmälan vänligen uppge namn/firma och personnummer/organisationsnummer, adress och telefonnummer. Anmälan bör även innehålla uppgift om det antal biträden (högst två) som aktieägaren eventuellt avser medföra vid stämman.

Den som företräds genom ombud ska utfärda en skriftlig fullmakt till ombudet som är undertecknad och daterad. Sådan fullmakt bör ges in i samband med anmälan. Fullmaktens giltighetstid får anges till högst fem år från utfärdandet. Ett fullmaktsformulär hålls tillgängligt på bolagets webbplats, www.genovis.com. Den som företräder juridisk person ska visa upp kopia av registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandlingar utvisande behörig firmatecknare.

Den som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att ha rätt att deltaga i stämman genom förvaltares försorg låta inregistrera aktierna i eget namn, så att vederbörande är inregistrerad den 13 december 2019 i aktieboken. Sådan registrering kan vara tillfällig.

Förslag till dagordning

1. Stämmans öppnande.

2. Val av ordförande vid stämman.

3. Upprättande och godkännande av röstlängd.

4. Godkännande av dagordningen.

5. Val av en eller två justeringspersoner.

6. Prövning om stämman blivit behörigen sammankallad.

7. Entledigande samt val av styrelseledamot och styrelsens ordförande

8. Stämman avslutas.

FÖRSLAG TILL BESLUT

Punkt 7 Entledigande samt val av styrelseledamot och styrelsens ordförande

Bolagets huvudägare föreslår entledigande av Mårten Winge som på egen begäran avgår ur styrelsen. Förslag om val av ersättare till Mårten Winge är Sarah Fredriksson. Bolagets huvudägare föreslår att Sarah Fredriksson väljs till styrelsens ordförande.

Kort om Sarah Fredriksson

Sarah Fredriksson, född 1968, MSc, PhD

Sarah är i VD för Aqilion AB, ett svenskt life science bolag som startar, utvecklar och säljer tidiga läkemedelsprojekt. Hon är vidare styrelseledamot i Sweden Bio, Respiratorius AB och LU Holding AB samt styrelseordförande i Edvince AB.

Sarah Fredriksson är grundare av Genovis och var bolagets VD fram till 2015 och därefter styrelseordförande till 2016. 2016 var hon en av finalisterna i EU Prize for Women Innovators för hennes arbete med Genovis.

Lund i december 2019

Genovis AB (publ)

Styrelsen

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kreativitet utveckla och erbjuda innovativa verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Stockholm och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadvisor@penser.se, tel 08-463 83 00.