• Genovis AB/

Genovis dotterbolag GeccoDots introducerar banbrytande produkt och presenterar resultat från projekt i pipeline

Den 17 september lanserar GeccoDots en ny produkt avsedd för den prekliniska marknaden för medicinsk avbildning. Lanseringen sker på WMIC* i Savannah, USA. Samtidigt kommer nya resultat från Nanomotus projektet och Sentinel Node projektet att presenteras i den vetenskapliga delen av konferensen.

-      Härligt att få komma igång med den kommersiella utvecklingen i GeccoDots samtidigt som vi är stolta över att vi tillsammans med våra samarbetspartners kan visa upp nya spännande resultat från våra utvecklingsprojekt, säger Sarah Fredriksson vd i Genovis AB.

Den nya produkten är en nanopartikel som fungerar som kontrastmedel i magnetkamera, PET/SPECT, optisk imaging och ultraljud. En och samma nanopartikel kan användas i flera olika avbildningstekniker och den är förpackad i ett kit som är mycket enkelt att använda och det tar mindre än 30 minuter att förbereda. Tekniken öppnar upp för jämförande och kompletterande studier mellan olika avbildningstekniker, s.k. multimodal imaging utan att behöva byta kontrastmedel. Produkten lanseras under varumärket FeoDot Easy Label.

För ytterligare information kontakta: Sarah Fredriksson, vd Genovis AB Tel: 046-10 12 35 e-post: sarah.fredriksson@genovis.com

Genovis affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra innovativa tekniker som underlättar och möjliggör utveckling av nya behandlingsmetoder och diagnostik till kunder inom läkemedelsindustri och medicinteknik. Koncernen består av Genovis AB och dotterbolaget GeccoDots AB. Genovis utvecklar och säljer unika enzym (proteinportföljen) i innovativa produktformat som underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. GeccoDots utnyttjar nanoteknik för att tillverka en ny typ av kontrastmedel som används inom medicinsk avbildning.

Genovis aktie är listad på Nasdaq OMX First North och Thenberg fondkommission är Certified Adviser åt Bolaget, tel 031-745 50 00