Genovis erhåller 1,4 MSEK i forskningsstöd

Genovis deltar, som tidigare kommunicerats, i två forskningsprojekt som beviljats externt forskningsstöd; EU-projektet LUPAS, www.lupas-amyloid.eu och projektet Sentinel node. Bolaget har erhållit 1,4 miljoner kronor från EU för de första insatserna i LUPAS-projektet. Detta innebär att Genovis hittills i år erhållit 2,4 miljoner kronor i ersättning för de båda projekten. Genovis kostnader relaterade till projekten kommer inte att belasta resultatet för 2010, intäkterna kommer att periodiseras över året.

– Att få arbeta tvärvetenskapligt med ledande grupper inom medical imaging betyder mycket för Genovis. För bolagets långsiktiga utveckling är det viktigt att bedriva en aktiv forskning och det är självklart glädjande när kostnaderna för de prioriterade projekten till stor del kan finansieras med externa medel. Vi utvärderar löpande nya möjliga samarbetsformer i kombination med externa forskningsstöd, säger Sarah Fredriksson, Vd Genovis Genovis är en av åtta partners i det så kallade LUPAS-konsortiet där målet är att ta fram nya verktyg och tekniker för diagnos och behandling av Alzheimers sjukdom och neurodegenerativa sjukdomar orsakade av prioner, ett infektiöst protein som orsakar bland annat galna ko-sjukan hos nötkreatur samt Creutzfeldt–Jakobs sjukdom hos människor. LUPAS-projektet finansieras med totalt 50 miljoner kronor från EU:s sjunde ramprogram och löper över tre år. Sentinel node, är arbetsnamnet för det utvecklingsprojekt som Genovis driver tillsammans med avdelningen för strålningsfysik vid Lunds Universitet. Projektet är tvärvetenskapligt och målet för Genovis är att ta fram en multimodal partikel som kan vägleda kirurgen samt underlätta diagnostik innan operation genom att skilja på tumörcell och friska celler i portvaktskörteln. Projektet stöds av Vetenskapsrådet och LMK Industri AB.