• Genovis AB/

Genovis erhåller direkt 4 MUSD efter att Selecta Biosciences sub-licensierat Xork™-enzymet till Astellas Pharma

Idag offentliggjorde Selecta Biosciences en sub-licensiering av Xork-enzymet till Astellas Pharma för utveckling tillsammans med AT845, en genterapiprodukt för behandling av Pompes sjukdom.

Som en del av licensavtalet som ingåtts mellan Genovis AB och Selecta Biosciences Inc. 2021, erhåller Genovis AB direkt 4 MUSD efter sub-licensieringen av Xork-enzymet från Selecta Bioscience Inc. till Astellas Pharma Inc. Därutöver kan Genovis erhålla ytterligare sub-licensintäkter upp till 135 MUSD från klinisk utveckling och kommersialisering samt royalty på försäljning där Xork enzymet används tillsammans med AT485 för behandling av Pompes sjukdom.

- Licensavtalet mellan Selecta Biosciences och Astellas Pharma validerar både värdet av Xork-enzymet som en potentiell förbehandling för genterapi och partnerskapet mellan Genovis och Selecta Biosciences. I samarbete med Selecta Biosciences fortsätter vi fokusera på ytterligare indikationer för Xork inom genterapiområdet”, säger Fredrik Olsson, VD Genovis.

Denna information är sådan som Genovis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-01-09 13:57 CET.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadviser@penser.se, tel: 08-463 83 00.