Genovis förvärvar patenträttigheter till nytt enzym inom genomics

Genovis har idag förvärvat patenträttigheterna till ett unikt DNA-polymeras som utvecklats av forskare vid Uppsala universitet. Enzymet har potentiella applikationer inom forskning, diagnostik och rättsmedicin.

Som ledande utvecklare av enzym för Life science industrin, har Genovis förvärvat rättigheterna till ett nytt enzym som utvecklats av forskare på Uppsala universitet under ledning av Professor Ola Söderberg.

• Vi har utvecklat en ny typ av DNA-polymeras, med egenskaper som inte skulle kunnat uppkomma på naturlig väg. Detta, i laboratoriet skapade DNA-polymeras, öppnar fantastiska möjligheter för bioteknologin och medicinsk forskning, säger Ola Söderberg.

Förvärvet av rättigheterna ger Genovis exklusiv rätt att utveckla och kommersialisera produkter baserade på DNA-polymeraset. Med förvärvet av IP-rättigheterna kommer Genovis att expandera kunderbjudande till att också omfatta enzym inom genomics.

- Vi är glada för att vi fått möjligheten att förvärva rättigheterna till ett unikt enzym med potentiell användning i flera applikationer inom Life Science området, från forskning till diagnostik och rättsmedicin. Förvärvet följer vår strategi att kommersialisera akademisk forskning till produkter med högt kundvärde och ett breddat erbjudande, säger Fredrik Olsson, VD Genovis.

Som förberedelse inför kommersialiseringen av enzymet kommer Genovis inleda samarbeten med partners som en del av den fortsatta produktutvecklingen.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadviser@penser.se, tel: 08-463 83 00.