• Genovis AB/

Genovis genomför en strategisk investering i SEQURNA, utvecklare av nästa generations RNase-inhibitorer

Investeringen möjliggör nya produktutbud för Genovis, både till befintliga och nya kunder, samt banar väg för expansion inom nya applikationsområden. Genovis kommer att använda sitt distributionsnätverk för att marknadsföra och sälja SEQURNAs RNase-inhibitor tillsammans med sitt eget sortiment av innovativa verktyg för biopharma- och life-science industrin.

Efter investeringen kommer Genovis äga 25 procent av SEQURNA. Som en del av transaktionen har parterna kommit överens om en köpoption med slutdatum den 30 juni 2027, vilket ger Genovis rätten att förvärva samtliga aktier i SEQURNA under förutbestämda villkor. Genovis VD, Fredrik Olsson, kommer att ingå i SEQURNAs styrelse.

RNase-inhibitorer är kritiska reagenser som används brett inom life science-industrin. Nedbrytningen av RNA utgör en stor utmaning inom biomedicin, eftersom även minimal kontaminering kan leda till förlust av RNA-integritet och påverka resultat av experiment. RNA är mycket känsligt för nedbrytning av Rnase enzym, vilket kan leda till felaktigt negativa resultat och försämrad datakvalitet i RNA-baserade tekniker som RT-PCR, RNA-sekvensering, genexpressionsanalys och tillverkning av mRNA (in vitro-transkription).

Det råder ett betydande behov av förbättrade RNase-inhibitorer för att skydda RNA från nedbrytning och säkerställa noggrannheten i experimentella resultat. SEQURNA har utvecklat syntetiska, termostabila RNase-inhibitorer som löser många av bristerna hos konventionella proteinbaserade RNase-inhibitorer, såsom stabilitet, batch-to-batch-variationer och kompabilitet med efterföljande steg i olika arbetsflöden.

Marknaden för RNase-inhibitorer förväntas fortsatt visa stark tillväxt, driven av ökad forskning inom genomics och transcriptomics, inte minst genom den utökade användningen av RNA-sekvensering, som inkluderar single-cell RNA-seq, in situ RNA-seq och multiomics-applikationer. Dessutom utgör de framväxande kliniska RNA-baserade teknologierna en stor möjlighet för att bidra till förbättrad hälsa hos människor, vilket oundvikligen kräver pålitliga metoder för att skydda RNA inom ett flertal applikationsområden.

Genovis VD, Fredrik Olsson, kommenterar:

Vi är glada över att samarbeta med SEQURNA och det forskningsledande teamet under ledning av Björn Reinius. Vi har följt SEQURNA under en tid och är imponerade av deras unika teknologi inom RNase-inhibitorer, som erbjuder förbättrade arbetsflöden, förenklad förvaring och logistik, till ett konkurrenskraftigt pris för slutkunden. Investeringen i SEQURNA stöder vår långsiktiga strategi att expandera vår portfölj genom förvärv och in-licensiering och därmed fortsätta att erbjuda unika produkter till våra kunder inom life science-industrin.

SEQURNAs VD och medgrundare, Björn Reinius, kommenterar:

Mina medgrundare och jag är mycket glada över att få Genovis som en strategisk partner. Sedan lanseringen av vår första RNase-hämmare har utvecklingen gått snabbt och vi ser en stark efterfrågan på vår produkt. Vi ser fram emot att dra nytta av Genovis distributions-plattform och expertis inom branschen, vilket kommer att gynna SEQURNAs tillväxt och affärsutveckling framöver.

De fullständiga villkoren för transaktionerna är inte offentliggjorda. SEB Corporate Finance agerade finansiell rådgivare vid transaktionen.

OM SEQURNA

SEQURNA som grundades 2022 är en avknoppning från Karolinska Institutet. SEQURNA utvecklar och marknadsför nästa generations RNase-hämmare, vilka gör RNA-arbete och sekvenseringsprocesser mer tillgängliga, prisvärda och hållbara. SEQURNA RNase-hämmare är termostabil och kan skickas och lagras i rumstemperatur utan att dess prestanda påverkas. Vidare utmärker sig SEQURNAs hämmare som det första icke-proteinbaserade alternativet på marknaden som matchar eller överträffar prestandan hos konventionella rekombinanta RNase-hämmare i krävande single-cell transkriptomik-applikationer, och därmed driver framåt marknaden för RNA-skydd.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Carnegie Investment Bank AB (publ) ar̈ Certified Adviser at̊ Bolaget, epost: certifiedadviser@carnegie.se.