Genovis genomför nyemission för att bygga marknads- och försäljningskanaler

Styrelsen för Genovis har den 6 februari 2008 beslutat att genomföra en nyemission med företräde för befintliga aktieägare. Fyra (4) befintliga aktier oavsett aktieslag berättigar till teckning av en (1) ny aktie av serie B. Emissionskursen föreslås till sju (7) SEK, vilket medför att Bolaget, vid full teckning, tillförs ca 15 MSEK före emissionskostnader. Beslutet om nyemissionen är villkorat av bolagsstämmans godkännande. Extra bolagsstämma kommer att sammankallas tisdagen den 26 februari 2008 kl 17.00. Nyemissionen är garanterad.

Genom att investera i en offensiv marknadsbearbetning förväntar sig styrelsen en kraftig försäljningstillväxt. Styrelsen räknar med att Genovis uppnår ett positivt resultat och kassaflöde från och med andra halvåret 2008. Emissionslikviden kommer att användas till uppbyggnad av Genovis försäljningskanaler i Europa, Nordamerika och på asiatiska nyckelmarknader samt finansiera marknadsföring och lanseringar under 2008. Genovis har lanserat 12 produkter i slutet av 2007 och kommer att lansera ytterligare fyra nya produkter under innevarande år.

Tidplan för nyemissionen
26 februari 2008 Extra bolagsstämma behandlar frågan om godkännande av styrelsens förslag till beslut om nyemission.

7 mars 2008 Sista dag för handel i Genovisaktien inklusive rätt att deltaga i nyemissionen

12 mars 2008 Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen, d v s de aktieägare som är registrerade i Genovis aktiebok denna dag erhåller teckningsrätter för deltagande i nyemissionen.

14 mars – 7 april 2008 Teckningstid. Teckning med företrädesrätt sker genom kontant betalning under teckningstiden. Anmälan av intresse om teckning kan ske under hela teckningstiden.

14 mars – 7 april 2008 Handel med teckningsrätter.