Genovis har beviljats 1 MSEK i forskningsstöd från VINNOVA

Genovis har beviljats en miljon kronor i forskningsstöd från VINNOVA för att utforska en metod för on-line processkontroll vid tillverkning av biologiska läkemedel, mAbCHECK. Projektet som görs i samarbete med CapSenze löper till 2016.

Det finns ett ständigt behov hos läkemedelsbolagen att förbättra sin förmåga att förstå sin process och vilka processparametrar som ger upphov till eller som påverkar biologiska läkemedels* egenskaper. Det slutgiltiga målet är att kunna styra processen genom att vid olika tidpunkter analysera hur produkten ser ut och om så behövs justera processparametrar för att få ett säkert och effektivt biologisk läkemedel som slutprodukt.

- Läkemedelsindustrin är utöver patienternas säkerhet intresserade av att kunna tillverka läkemedel med hög kvalitet till så låg kostnad som möjligt och projektet syftar just till att erbjuda denna grupp en säker och automatiserad metod som sparar både tid och pengar i kundens optimering av produktionsprocesser, säger Sarah Fredriksson, vd Genovis

*Biologiska läkemedel produceras i "levande" celler, ett produktionssystem som till skillnad från ren kemisk syntes av småmolekyler är mycket mer komplex. Industrin har en stark drivkraft att hitta snabba och automatiserbara lösningar för att göra analys av antikroppar - gärna helt automatiserad utan manuella inslag.

För ytterligare information kontakta: Sarah Fredriksson, vd Genovis AB Tel: 046-10 12 35 e-post: sarah.fredriksson@genovis.com

Genovis affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra innovativa tekniker som underlättar och möjliggör utveckling av nya behandlingsmetoder och diagnostik till kunder inom läkemedelsindustri och medicinteknik. Koncernen består av Genovis AB och dotterbolaget GeccoDots AB. Genovis utvecklar och säljer unika enzym (proteinportföljen) i innovativa produktformat som underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. GeccoDots utnyttjar nanoteknik för att tillverka en ny typ av kontrastmedel som används inom medicinsk avbildning.

Genovis aktie är listad på Nasdaq OMX First North och Thenberg fondkommission är Certified Adviser åt Bolaget, tel 031-745 50 00