GENOVIS INGÅR SAMARBETE MED DET JAPANSKA FÖRETAGET MAGNABEAT INC.

Genovis har idag undertecknat ett samarbetsavtal med Magnabeat, inom den resursstarka Chisso koncernen, som öppnar de kommersiella möjligheterna i Japan.

Genovis är i dag representerat genom distributörer på den koreanska, svenska, danska, brittiska och irländska marknaden. I USA arbetar Genovis utifrån sitt dotterbolag Genovis Inc. Ambitionen är att under 2008 knyta till sig strategiska distributörer och samarbetspartners på samliga för Genovis viktiga marknader, däribland den snabbväxande asiatiska marknaden.

” Vi är mycket glada över att Magnabeat med Chisso som stark ägare och sin expertis inom polymera material och tillverkning av magnetiska nanostrukturer valt oss som samarbetspartners. Målsättningen är att utnyttja potentialen i kombinationen av de två bolagens teknologier och immateriella rättigheter fullt ut i form av nya helt unika produkter inom transfektion (genöverföring). Detta samarbete kommer om det faller väl ut att gynna både oss och Magnabeat kommersiellt och ger dessutom oss goda möjligheter att etablera oss på den japanska marknaden” säger Sarah Fredriksson, VD Genovis.

Magnabeat med huvudkontor i Kobe-shi, Hyogo, Japan tillverkar och utvecklar värme responsiva magnetiska nanopartiklar och applikationer för biomedicinsk forskning inom bio-medicin. Bolaget grundades 2005 som ett spin-off bolag till Chisso Corporation. Chisso Corporation som äger 90% av Magnabeat är sedan länge ett ledande företag inom japansk kemisk industri.

”Vi ser fram emot ett givande samarbete med Genovis som är ett företag med bl.a. den senaste och mest avancerade tekniken baserad på magnetiska nanopartiklar. Genom att samarbeta och kombinera våra teknologier är målsättningen att erbjuda marknaden produkter som ingen av oss kan ta fram på egen hand. Med samarbetet hoppas vi kunna ta vår teknik ett steg framåt” säger Noriyuki Ohnishi, VD of Magnabeat Inc.

Genovis inledde försäljning av sina produkter i september 2007 och erbjuder nya tekniska lösningar inom transfektion, RNAi, imaging och antibody tools till kunder som arbetar med avancerad forskning på läkemedelsbolag och inom den akademiska forskningsvärlden.