Genovis ingår serviceavtal med evitria AG för LC-MS analys av rekombinanta antikroppar

Genovis AB och evitria AG har ingått ett avtal för att erbjuda evitrias kunder snabb LC-MS analys av rekombinanta antikroppar med hjälp av Genovis enzymplattform. evitria AG är en världsledande leverantör av antikroppar uttryckta i CHO celler och har huvudkontor i Zürich, Schweiz.

Genom avtalet expanderar Genovis sitt kunderbjudande till att även omfatta  automatiserad LC-MS analys av rekombinanta antikroppar. Genom kombinationen av Genovis  kompetens och SmartEnzymes kan vi erbjuda analyser som gör avancerade LC-MS data tillgänglig för fler antikroppsbolag. Avtalet med evitria utgör en startpunkt för Genovis ambitioner att också kunna erbjuda automatiserad LC-MS analys som service till kunder inom biopharma industrin där den underliggande trenden att outsourca forsknings- och utvecklingsaktiviteter fortsätter att växa.

• Vår plattform för att uttrycka rekombinanta antikroppar är designad för att uppnå högsta kvalitet på kortast möjliga tid. Provberedningen med Genovis enzymer passar därför perfekt som ett komplement till vår plattform genom att bidra med värdefulla LC-MS analyser på kort tid. Vi ser mycket fram emot att erbjuda marknaden våra kombinerade teknologier, säger Christian Eberle, vd evitria.
  • Genom att erbjuda snabba analysmetoder med SmartEnzymes som en tjänst för antikroppsutvecklare visar vi på robust provberedning som gör det möjligt att enkelt analysera och tolka avancerad LC-MS data. Kvaliteten och leveranstiden på tjänsterna som evitria erbjuder gör dem till en perfekt partner för oss att expandera in på servicemarknaden för LC-MS analyser och vi är stolta över möjligheten att få arbeta tillsammans med en marknadsledande leverantör av rekombinanta antikroppar, säger Fredrik Olsson, vd Genovis.

Om evitria AG

evitria AG är marknadsledande leverantör av transient CHO uttryck. Med huvudkontor i Zürich, Schweiz, har bolag stöttat globala kunder inom preklinisk forskning med CHO baserat uttryck av proteiner under mer än 12 år. Efter mer än 100 000 transfektioner och mer än 15 000 upprenade rekombinanta antikroppar och proteiner har evitria optimerat alla arbetsflöden för att uppnå högsta kvalitet på kortast möjliga tid.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kunddriven innovation utveckla och erbjuda verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes™ över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Koncernen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc. (USA). Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadviser@penser.se, tel: 08-463 83 00.