Genovis inleder samarbete med Glykos och erbjuder ny plattform för ADC

Genovis AB och Glykos Finland Oy har idag ingått ett licens- och leveransavtal för unika toxin och linker-teknologier att kombineras med den specifika märkningsteknologin för antikroppar från Genovis.

Genom att använda GlyCLICK®, en specifik märkningsteknologi för antikroppar från Genovis, samt unika linker och toxiner från Glykos erbjuder Genovis biopharmakunder en plattform for att utveckla antikropps-toxinkonjugat (antibody drug conjugates, ADC). Genovis och Glykos samarbete ger forskare världen över möjlighet att skapa egna väldefinierade ADCer från en befintlig antikropp med förbättrade egenskaper.

Med Glykos unika toxin- och linkerteknologier kan vi nu erbjuda läkemedelsutvecklare en plattform för att snabbt omvandla vilken antikropp som helst till en avancerad och specifik ADC. Med de nya GLyCLICK®ADC produkterna kan våra kunder utforska nya sätt att utveckla framtidens ADCer och vi fortsätter därmed att bredda produkterbjudandet inom området, säger Fredrik Olsson vd på Genovis.

-  Genom samarbetet med Genovis världsledande enzymer för märkning av antikroppar och GlyCLICK plattformen når vi nya användare för våra unika toxin- och linkerteknologier. Kombinationen av teknologier gör det möjligt att snabbt konstruera ADCer från befintliga antikroppar under utveckling och utvärdera deras funktionalitet både som forskningsverktyg och som potentiella biologiska läkemedel, kommenterar Juhani Saarinen vd på Glykos.

De nya GlyCLICK®ADC produkterna lanseras idag och är tillgängliga för försäljningen genom Genovis och distributörer. För mer information: https://www.genovis.com/applications/adc-development/

Om antikropp-toxinkonjugat (antibody drug conjugates, ADC)

ADCer är en typ av biologiska läkemedel som används för behandling av framförallt cancer. Till skillnad från cellgiftsbehandling är ADC designade för att specifikt döda tumörceller och minska påverkan på kroppsegna celler. Under 2019 bedrev 56 läkemedelsbolag forskning och utveckling av ADCer.

Om GlyCLICK®

Antikroppsmärkningsteknologin GlyCLICK fortsätter att visa tillväxt i flera applikationsområden. Märkningsplattformen GlyCLICK kan användas för att generera ADCer med definierat antal toxiner per antikropp. GlyCLICK teknologin bygger på enzymatisk modulering av Fc glykaner och klick-kemi för att säkerställa specifik märkning av antikroppar.

Om Glykos

Glykos affärsidé är att använda teknologier för att erbjuda unika ADCer för klinisk utveckling. Idag samarbetar Glykos med läkemedelsbolag för att utveckla nya ADCer som biologiska läkemedel. Glykos ADC teknologiplattform innehåller konjugering via glykaner, maleimide konjugering, hydrofiliska linkers för förbättrad farmakokinetik och nya kraftfulla toxiner med förbättrad terapeutiskt index. Glykos erbjuder en teknologiplattform för utveckling av avancerade ADC läkemedel på kort tid. För mer information besök www.glykos.fi.

Genovis affärsidé är att genom kunskap och kreativitet utveckla och erbjuda innovativa verktyg för utveckling av framtidens läkemedel. Idag säljer Genovis flera enzymprodukter s.k. SmartEnzymes över hela världen i innovativa produktformat som bl.a. underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel.

Organisationen består av Genovis AB och det helägda dotterbolaget Genovis Inc i USA. Genovis Inc. hanterar all försäljning på den nordamerikanska marknaden och Genovis AB hanterar försäljning i resten av världen. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Erik Penser Bank är Certified Adviser åt Bolaget, certifiedadvisor@penser.se, tel 08-463 83 00.