Genovis introducerar ett nytt tjänstekoncept

Genovis lanserar en tjänst där bolaget på uppdrag av kund genomför antikroppsfragmentering med ”Smart Enzymes” vilket öppnar en ny marknadsnisch för bolagets produkter.

Genovis produkter marknadsförs under namnet ”Smart Enzymes” och används för att bearbeta antikroppar och dela dem i mindre delar. Produkterna har hittills marknadsförts främst för karaktärisering av biologiska läkemedel. Kunderna använder produkterna i små mängder i ett stort antal prover för att dela upp läkemedelskandidaten i mindre fragment som sedan analyseras. Samtliga produkter är mycket effektiva även vid framställning av större mängder antikroppsfragment, vilket krävs i ett flertal olika studier inom preklinisk utveckling av nya läkemedel. Genovis riktar sig nu även mot denna marknad och lanserar en tjänst där bolaget på uppdrag genomför antikroppsfragmentering åt kunden.

Ny teknik kräver ofta resurser då den ska implementeras. Det är en investering för kunden att köpa de produkter som krävs för att fragmentera större mängder antikroppar. Genom att erbjuda tjänsten kan Genovis ge kunden ett snabbt resultat, underlätta teknologiöverföring till kunden och på så sätt minimera kundens tekniska risk och kostnad för projektet i sig. I förlängningen kan kunden välja att fortsätta låta Genovis göra arbetet alternativt köpa de produkter som krävs och genomföra projektet in-house. Genovis har mött en efterfrågan och har arbetat nära kunder i projekt tidigare. Nu kommer bolaget att ta konceptet till nästa steg och aktivt erbjuda tjänsten som en del i bolagets utbud till befintliga och nya kunder.

-       Vår kunskap om våra enzym och det faktum att vi kan hantera och analysera dem på rutinbasis gör att vi kan erbjuda ett snabbt resultat med hög kvalité. Vi har en gedigen samlad kunskap internt och den kunskapen betyder mycket för en kund som är helt ny inför både produkterna och tekniken. Tjänsten genererar intäkter genom att snabbt brygga teknologiöverföring till kund och på sikt öppna en för oss ny marknadsnisch för våra produkter. Kombinationen med våra endotoxinfria produkter gör att vi kan vända oss till en bred målgrupp för både in vitro och in vivo tester inom studier som till exempel target validation i läkemedelsindustrin. Att erbjuda en tjänst som denna ligger helt i linje med vår strategi för utveckling av nya marknader i samarbete med våra kunder, – säger Sarah Fredriksson vd i Genovis

För ytterligare information kontakta: Sarah Fredriksson, vd Genovis AB Tel: 046-10 12 35 e-post: sarah.fredriksson@genovis.com

Genovis affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra innovativa tekniker som underlättar och möjliggör utveckling av nya behandlingsmetoder och diagnostik till kunder inom läkemedelsindustri och medicinteknik. Koncernen består av Genovis AB och dotterbolaget GeccoDots AB. Genovis utvecklar och säljer unika enzym i innovativa produktformat som underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. GeccoDots utnyttjar nanoteknik för att tillverka en ny typ av kontrastmedel som används inom medicinsk avbildning.

Genovis aktie är listad på Nasdaq Stockholm First North och Consensus är Certified Adviser åt Bolaget, tel 031-745 50 00