• Genovis AB/

Genovis lanserar FabRICATOR® Xtra: Nästa generations enzym för framtidens antikroppsterapier

Genovis, en ledande innovatör inom enzymteknologi, lanserar idag FabRICATOR® Xtra, den andra generationen av det etablerade FabRICATOR® (IdeS)-enzymet. Det nyutvecklade enzymet är specifikt designat för att möta de föränderliga behoven inom bioteknologisk utveckling genom att effektivt bryta ner nästa generations antikroppsbaserade terapier med strukturella mutationer som förbättrar deras terapeutiska egenskaper.

De senaste generationerna av antikroppsbaserade terapier, designade med strukturella mutationer, har utmanat traditionella enzymteknologier. Trots deras ökade effektivitet och stabilitet har dessa terapeutiska antikroppar inte kunnat brytas ner av det ursprungliga FabRICATOR® (IdeS), vilket hindrat forskare från att utnyttja de tidigare effektiva arbetsflöden som enzymet möjliggjorde.

FabRICATOR® Xtra erbjuder en innovativ lösning på detta problem. Genom att kunna bryta ner designade antikroppsformat med hög precision och effektivitet, tar Genovis återigen ett steg framåt i utvecklingen av analytiska arbetsflöden för utvecklare av framtidens terapeutiska antikroppar. Det nya enzymet erbjuder samma höga grad av noggrannhet och snabbhet som användarna förväntar sig av FabRICATOR®, vilket säkerställer en smidig integration i befintliga arbetsflöden samtidigt som utvecklingen av nästa generations antikroppsbaserade terapier stöds.

“Med FabRICATOR® Xtra är vi glada över att kunna erbjuda en lösning till våra kunder som arbetar i framkanten av innovation inom antikroppsbaserade terapier. Vår nästa generation av enzym stöder mer komplexa och muterade antikroppsformat, vilket ger forskare de verktyg de behöver för att fortsätta utveckla framtidens terapier”, säger Fredrik Olsson, VD för Genovis.

FabRICATOR® Xtra bygger vidare på framgången av sin föregångare genom att bibehålla samma precision, noggrannhet och effektivitet, samtidigt som dess användningsområde utökas till nya antikroppsformat. Genovis förblir engagerade i att stödja bioteknikindustrin med innovativa och högpresterande verktyg som möter kraven för modern terapeutisk utveckling.

För mer information om FabRICATOR® Xtra vänligen besök: https://www.genovis.com/smartenzymes/antibody-digestion/fabricator-xtra/.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Olsson, verkställande direktör i Genovis AB Tel: +46 (0)70-276 46 56 e-post: fredrik.olsson@genovis.com

Med huvudkontor i Kävlinge, Sverige, erbjuder Genovis kunder inom biofarmaceutiska och forskningsindustrier verktyg som underlättar och sparar tid vid utveckling av nya behandlingsmetoder och diagnostik. Genovis enzymprodukter, kända som SmartEnzymes, används av forskare över hela världen och de innovativa produktformaten underlättar utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel. Genovis aktie är listad på Nasdaq First North Growth Market och Carnegie Investment Bank AB (publ) är Certified Adviser åt Bolaget, epost: certifiedadviser@carnegie.se.